loading...

مجله خبری تشریفات

بازدید : 5
چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403 زمان : 11:15

این قله در نصیب نوبران شهرستان ساوه، ۱۳ کیلومتری تشریفات ترحیم مشهد شمال شهر نوبران، جاده ساوه به همدان، جاده دهستان بیات، جاده روستای تجره، جاده امامزاده و ۵ کیلومتری روستای تجره واقع شد‌ه‌است.

امامزاده شاه شهباز اژیه
آستان امامزاده فرمان روا شهباز (علیه السلام) در شهرستان جلگه و جرقویه، شهر اژیه بنا شده در نصیب جلگه جای‌دارد. این سازه تا سال ۱۳۷۵ مصالح آجر و گل داشته که با سعی همسایه، هیئت امناء تخریب و بنای نو آن در درحال حاضر ایجاد کرد میباشد. این ساختمان به گذر زمان مجال تا بدین سامان رسیده که حال مساحت ذیل بنایی بالغ بر ۱۰۰ متر مربع دارااست. همینطور اسکلت بندی گنبد دو پوش زیارتگاه صورت گرفته که از کف ۲۴ متر طول داراست که در آیندة مجاورت ساخته گردد.امامزاده زید ( ع ) شهداد

یکی‌از مزارهای باشکوه و مجلل استان کرمان، آرامگاه با عظمت حضرت امام زاده زید (علیه السلام) میباشد که در شهر شهداد کرمان قرار گرفته میباشد. نسب شریف حضرت زید (علیه السلام) با هفت واسطه به امام ششم شیعه‌ها حضرت امام راست گو (علیه السلام) منتهی میگردد. اجماع علمای انساب بر این قسم رخداد دارا‌هستند که از قرار پایین میباشد : حضرت زید بن علی البکر آبادی بن محمد بن علی بن محمد بن علی الخوارزمی بن قاسم الشیخ بن محمد الدیباج بن امام جعفر درستگو (علیه السلام) . او سیدی بسیار جلیل القدر، بزرگ الشأن، عابدی خداپرست، فاضلی ارجمند، فقیهی وارسته، و سرپرست سادات کرمان هست، که وی در بیشتر کتاب های انساب به خیر و خوبی خاطر گردیده‌است. پدران این بزرگوار، همگی از از بزرگان سادات اهل بیت (علیهم السلام) و از مشاهیر قوم و قبیله رسول (صلی الله علیه و اله و سلم) بودند. آن سیرتکامل که از تاریخ به کارگیری می‌شود، پدران و اجداد حضرت زید (علیه السلام)، در زمان معاش خویش با حاکمان ظالم و غاصبان دستمزد اهل بیت (علیهم السلام) دچار بودند و پیوسته در اسارت و زندان معاندان بوده، یا این که نزاع و مسافرت و آوارگی در راه و روش آیین را تفویض کرده، برخی از آنها نیز به امارت و فروانروایی رسیده بودند.

در‌این که مدفون درین بقاع، حضرت زید (علیه السلام) نواده بزرگوار امام جعفر درست گو (علیه السلام) میباشد، هیچ تردید و تردیدی در میان علمای تبارک انساب وجود ندارد و این مزار جزو دو مزار درست النسب استان کرمان بعداز مقبره متبرکه امام زاده سید علی (علیه السلام) سیرجان میباشد که اجماع علمای انساب بر آن سماجت دارا هستند. از طرفی این مزار متبرک، جزو ۲۵ مزار مشهور مرز و بوم میباشد که آدم می‌تواند با تصدی خاطر، خفته در آن را زیارت نماید و درود وی به خویش وی پیامبر گردد. چرا‌که در سایر مزارات کشور ایران برای انتخاب شخصیت های مدفون در آن، با قراین و شواهد و با اگرها و مگرها ثابت مدفن سیدی می گردد که‌این خویش یکی شرافت ها و کرامت های صاحب و مالک این مرقد میباشد. با این وجود، ما سعی داریم که مجموع اقوال علمای انساب و مورخان را درباره‌ی خفته در‌این مزار را ذکر کنیم تا درستی ادعای ما پر‌نور گردد.

علامه نسابه ابن طباطبا از محققان و نسب شناسان قرن پنجم هجری، علاوه بر ورود سادات به شهرهای کشور‌ایران، از حوزه‌ خبیص خاطر می نماید. منتهی اسم سید زید (علیه السلام) را به تصور آنکه در واژه و کلمه کرمان ذکر داشته از مداد می اندازد. همین اندازه مشخص می نماید که حضرت زید (علیه السلام) پیش از این تاریخ در قید حیات بوده، مسکن وی نیز خبیص کرمان بوده میباشد. علامه نسابه بیهقی دارای شهرت به ابن فندق متوفای سال ۵۶۵ ه . ق، علاوه بر معرفی فرزند حضرت زید (علیه السلام) می نویسد: ( نسب شریفش با هفت واسطه به امام جعفر راست گو (علیه السلام) منتهی میشود و در کرمان بوده میباشد ). امام فخر رازی متوفای سال ۶۰۶ ه . ق با گزاره ی ابوطالب زید بن علی البکرآبادی، بومی کرمان. همین ادعای گذشته را تأیید می نماید.

بازدید : 0
سه شنبه 18 ارديبهشت 1403 زمان : 14:40

از لحاظ تاریخ معماری او‌لین مسجد، تراس خانه تشریفات ترحیم مشهد فرستاده بود. این مسجد با پلانی مستطیلی، فارغ از سقف ساخته شد. درپی به انگیزه وجود آفتاب سوزان در ایالات متحده عربی به یاری تنه درختان رطب، در بخش رو به قبله ایوان، سایبانی برای اقامه نماز تولید کردند. با بیشتر شدن تعداد نمازگزاران این فضای سایه دار را توسعه دادند. این فرمان به آسانی ایفا شد تنها یک‌سری به تنه درخنان اضافه کردند و روی آن‌ها‌را با برگ های نخل پوشاندند. نقش اصلی ابن سایبان در راحتی و آسایش نمازگزاران سبب شد این دور و بر که بعد ها با اسم شبستان شناخته خواهد شد جزء اساسی کالبد معماری مساجد شود.

مهم‌ترین خصوصیت این عنصر معماری مسجد این بود که به راحتی و در جهات متعدد قابل گسترش بود و هرگاه به بسط بیشتر مسجد نیاز بود. این شغل فقط با اضافه کردن یک سری دهانه جاری ساختن می گرفت. با توسعه اسلام به مرز و بوم های دیگر مسجد فرستاده درمدینه تحت عنوان الگو ایجاد کرد مساجد قرار گرفت. و از آن جا که کالبد اساسی آن فضای شبستان بود، الگویی به اسم شبستانی در معماری مساجد پدید آمد و بین معماران مسلمان اشاعه یافت. طرح کلی مساجد شبستانی عبارتند از: یک ایوان مستطیلی و مرکزی که با شبستان ها از چهار طرف اشراف گردیده‌است. کشیدگی ایوان به صورت معمول در راستای قبله میباشد.

هر کدام از شبستان ها سالن مسقف بزرگی میباشد، که توشه سقف آن بوسیله ردیف های گوناگون به زمین منتقل میشود. در هریک از آنان انبوهی از ردیف ها وجود دارااست، که در یک کانال منظم هندسی با مسافت های ظریف از یکدیگر قرار گرفته اند. شبستانی که رو به قبله جای دارد معمولاً عمق بیشتری نسبت به سایر دارااست و از التفات بیشتری برخوردار‌است.

مخلوط گنبدخانه و حیاط رو به در بین سرا که درین مساجد مشاهده می شود را می قدرت در ساختمان های قبل از اسلام نیز یافت. به ویژه در بعضا آتشکده ها که شماری از آن ها به دست جدید مسلمان ها به مسجد تبدیل شد. بعد از آن در سده چهارم و پنجم بعضا از مساجد شبستانی را بدین سر مشق تبدیل کردند، مانند مسجد جامع اصفهان و اردستان.

در باب نهاد اول مسجد جامع اصفهان دعوا های متعددی مطرح شـده اسـت. برخی پیشینه آن را به عصر ساسانی میرسانند و معتقدند که مسجد نخستین در محلی که پیش از آن آتشکده بوده ، بر پا شـده اسـت. مثلا این اشخاص حاج میرزاحسن خان جابر انصاری میباشد. او دراین مورد ی گوید مسجدجامع عتیق در فارس آتشکده بوده میباشد و اعراب ان را مسجد نمودند.

این مسجد پیش از اینً آتشکده یا این که محل عبادت بود. هلاکوی مغول در قرن هفتم قمری به قتل و غارت ساکنان شهر پرداخت و آن را به طور نصفه ویران درآورد. می بایست اعلام‌کرد: مسجد نخستین با هیبت شبستانی، دارنده صحن مرکزی ( در بین سرا )، شبستان های ردیف دار در چهار سـمت ایوان، دیوار خشتی محصورکننده و سردر بود.

در سده های آتی مساجد بخش اعظمی را با این سر مشق ساختند که مثال بسیار زیرکانه و خوب آن مسجد جامع اصفهان میباشد که به طرز اصفهانی ساخته شد. در سده پنجم و ششم مساجد مهمی ساخته شد که کلیه دارنده اتاق گنبددار و حیاط بودند. براین اساس بیان‌کننده تعبیروتفسیر آخری شبستان مسجد اهل ایران میباشد که از معماری مذهبی و کاخ های ساسانیان برای هدف ها و مقاصدی جدید استعمال پیروزی.

تراس شبستان مسجد به روی حیاطی با یک حیاط در راءس هر اساس که از نظم خاص و رواق های بدور ایوان خارج می زد گشوده میگردد. با اینکه تأکید در نمای داخلی اثبات بود نمای فرنگی برعکس آن ، شکلی بسیار معمولی و ساده داشت. ولی ناگفته نماند که درگاه ایوانها از این قاعده مستثنا بودنـد.

بازدید : 7
دوشنبه 17 ارديبهشت 1403 زمان : 15:33

عموم سبزوار مداقه ویژه ای به امامزاده شعیب تشریفات ترحیم مشهد دارا‌هستند. از یک سو انتساب این امامزاده به علی بن موسی الرضا و از سویی دیگر اعتقادات عمیق مذهبی عموم سبزوار سبب ساز این وسعت از ارادت شد‌ه‌است. اکثر عموم سبزوار در روزهای چهارشنبه بدین جای مراجعه می نمایند. علاوه بر ادای آیین و پخش نذورات، به مناسک عبادی خویش می‌پردازند. امامزاده شعیب سبزواری به جهت قرارگیری در مسیر شاهراه ارتباطی طهران-مشهد که هر ساله میلیون ها زائر از آن عبور می نمایند. بسیار گزینه اعتنا جای‌دارد. اکثری از کاروان های سواره و بعضی پیاده درمسیر عبور خویش از سبزوار شب را دراین مکان مقدس سپری می نمایند. بعداز آن برای راهی شدن به پابوس امام رضا راهی مشهد می گردند.


روش دسترسی
نشانی :استان خراسان رضوی ـ شهرستان سبزوار ـ قسمت مرکزی ـ شهر سبزوار، ضلع جنوبی خیابان رضوی.

امامزاده اسحاق گرگان
آستان امامزاده اسحاق گرگان (علیه السلام) دریکی ازمحلات کهن مرکزشهرگرگان مشهور به سرچشمه واقع گردیده است . که از یک سو به تکایای سرچشمه واز سوی دیگر به محله نعلبندان وازسوئی به خیابان امام خمینی مرتبط میباشد . بنای ساختمان مقبره آجری ساختمان بلند سیرتکامل دوازده ضلعی است که از نگاه تزئینات آجری از مثال های معدود نظیر بناهای شمال کشوربه شمار می رود. درهرضلع سازه یک فریم مستطیل به طورعمودی و یک کادر مستطیل به صورت افقی دربالای آن وجود دارااست. که یادآورآثاردوران سلجوقی میباشد که دوطرح زیبای ستاره ای صورت ولوزی نیزدرآنها به شغل رفته میباشد.

منابع‌ جغرافیایى‌ وتاریخى‌ نیزتنها به‌ ذکرنام‌ آن‌ اکتفا کرده‌ واطلاعاتى‌ درباره ویژگیهاى‌ معمارى‌ سازه به‌ دست‌ نداده‌اند. آراء پژوهشگران‌ درباره عمر این‌ بنای این بقاع تا حدودى‌ متناقض‌ میباشد‌ .برخى‌ به‌ استناد کتیبه حک‌ گردیده‌ برچارچوب‌ درب قدیمى‌ ساختمان آنرا مرتبط با‌ سده ۹ قمری‌ و برخى‌ فارغ از‌ ارائه استدلال کافى‌ آنرا وابسته‌ به‌ بناهاى‌ سده ۸ قمری‌ نسبت می‌دهند .و شمارى‌ با اعتنا‌ به‌ تزیینات‌ آجرى‌ سازه مرتبط با‌ سده ۶ قمری‌ و یا این که اواخر سده ۶ و اوایل‌ سده ۷ قمری‌ دانسته‌اند. البته تاریخ‌ ۵۲۵ قمری‌ بر صندوق‌ چوبى‌ مرقد امامزاده‌ حک‌ گردیده‌ میباشد‌. بارگاه‌ فلزى‌ آن داراى‌ کتیبه‌هایى‌ ازآیاتى‌ ازسوره‌ هاى‌ ۹۱ و ۹۳ قرآن‌ مجید در ۴ جانب‌ خویش و نیزاشعارى‌ دروصف‌ امامزاده‌ میباشد‌.


درحفاظت‌ ونگهدارى‌ سازه به باعث‌ نوسازى‌ و تغییراتى‌ که‌ دردوره‌هاى‌ گوناگون‌ برروى‌ سازه ایفا‌ گرفته‌ به‌ تزیینات‌ آجرى‌ برخى‌ از نقاط بدنه‌ جراحت‌ رسیده‌ میباشد به‌ حیث مى‌رسدکه‌ بیشترین‌ مرمتهاى‌ سازه در زمان قاجار ایفا‌ گرفته‌ باشد بنابراسناد جانور در راءس ارثیه‌ فرهنگى‌ استان‌ گلستان تمهیدات‌ حفاظتى‌ زیرا‌ تجدید بنا‌ درِ قدیمى‌ امامزاده محوطه‌سازى‌ سازه و بده بستان‌ آجرهاى‌ فرسوده درون‌ آن‌ در طى‌ سالهاى‌ ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۸شمسی ایفا‌ گرفته‌ میباشد‌.

بازدید : 8
يکشنبه 2 ارديبهشت 1403 زمان : 14:35

با اعتنا به رسیدگی های انجام یافته روی تغییرات تشریفات ترحیم مشهد مسجد جامع در زمان های متعدد، می اقتدار طرز بسط سازه را به این شکل اذعان کرد:

۱. مسجد جامع اردستان درابتدا به طور شبستانی ردیف دار در یک طبقه و با پلانی نامنظم ساخته شد.

2- او‌لین بسط افقی و عمودی مسجد جامع اردستان با ایجاد کرد گنبدخانه در جناح جنوبی چهره داده میباشد

3- بعد از آن با ایجاد کرد حیاط جنوبی، طول این بخش از دیگر قسمتها برتر شد همینطور در‌این مرحله با تشکیل داد بناهای همسایه گنبدخانه ، گشوده بسط پلان در جهت قبله انجام شده میباشد.

۴- آنگاه با ایجاد کرد حیاط شمالی، این جناح نیز دارنده ارتقاء طول شد ولیکن، پلان مسجد گسترشی سوا محدوده مسجد اول نداشت .

۵-در مرحله آن گاه، در جهت شرقی مسجد، پلان و طول هر دو توسعه یافتند.

۶-در واپسین مرحله توسعه و گسترش، جناح غربی مسجد جامع‌ اردستان‌ در پلان، در به عبارتی محدوده مسجد کهن باقی ماند و با تشکیل داد حیاط، فقط ازلحاظ طول ارتقا یافت.


براساس حفاری های اجرا گرفته، قدیمی ترین عنصر معماری در بقایای مسجد جامع اردستان ، نصیب هایی از دیوار خشتی میباشد که احتمالاً وابسته به بنایی از اواخر زمان ساسانی یا این که اوایل معماری اسلامی میباشد. رسیدگی های انجام شده روی مراحل ایجاد کرد مسجد و گذر از نقشه آل بویه به نقشه زمانه سلجوقی و بعداز آن ، نشانه از این داراست که معماران سلجوقی خویش را موظف به رعایت شرایطی نانوشته می دانسته اند.

به‌این شکل که در توسعه مسجد جامع اردستان از به عبارتی اساس و محدوده جرزهای آل بویه استعمال کرده و با این فعالیت، از به هم ریختن نماهای داخلی پرهیز کرده اند.

همینطور با دقت به پیگردیهای مرحوم شیرازی و کشفیات وی درباره سه حیاط شمالی، شرقی و غربی می قدرت فیض گرفت؛ اگرچه این سه حیاط در یک مجال سازه نشده اند، هر سه مرتبط با عصر صفوی می‌باشند و ساختار اساسی بنای آنان در بالا کوشکی بوده میباشد.

مسجد جامع‌ اردستان‌ با شمارۀ ۲۸۴ در ستون‌ اثر ها ملی‌ به‌ تصویب‌ رسیده‌ میباشد‌و از سالهای‌ استارت دهۀ ۱۳۴۰ش تاكنون‌ تحت پوشش‌ انجمن‌ اثر ها ملی‌، سازمان‌ ملی‌ حمایت‌ اثر ها باستانی‌ و سازمان‌ به جا مانده‌ فرهنگی‌ كشور پیوسته‌ موردبررسی‌ و بازسازی‌ قرار گرفته‌ میباشد.‌

مسجد جامع سمنان در راس شهر سمنان واقع گردیده‌است. این مسجد را می قدرت در زمره ی قدیمی ترین و قدیمیترین بناهای تاریخی و اسلامی شهر سمنان به شمار آورد که به حق یکی کهن ترین مساجد کشور ایران بعداز تاریخانه می باشد.

بازدید : 14
سه شنبه 28 فروردين 1403 زمان : 16:01

آرامگاه در جمهوری اسلامی ایران با راه و روش غیرمذهبی یا یادمانی
مقابر غیر مذهبی در طی زمان ویران گشته یا با صدمات تشریفات ترحیم مشهد و تغییرات جزئی به همان شکل اول خود باقی‌مانده و در مواردی به عمد و یا به تصادف با تغییر و تحول نام و نشان و نام صاحب آن در جرگه مقابر مذهبی در آمده و به حیات خویش ادامه داده اند.

ایجاد کرد آرامگاه پر اسم و رسم ایجاد کرد نشان ای برای گرامی داشت متوفی می‌باشد و بیشتر در قرن معاصر و در‌پی حرکت های مدرنیته در کشور‌ایران شکل گرفت. در این نوع معماری، خواهان گونه ای معماری یادمانی فرمال و انتزاعی است که خود بر گرفته از معماری التقاطی کشور ایران و معماری مدرن با دخیل نمودن شخصیت متوفی می باشد.

آرامگاه های کشور‌ایران در سده های میانی قرنها میلادی در کشور ایران نیز که دارای ویژگی زیارتی کمتری هستند مانند آرامگاه های امیران به علل مختلفی مانند نگهداری بدن فرمان روا در جایگاهی امن، تداعی خاطره وی، پرستش فرمان روا مرده و یا جاودانه ساختن تشکیل شده اند. برهان مهمی که در اهمیت سیاسی اجتماعی این بناهای آرامگاهی وجود دارااست ارتباط آن با مکانش می‌باشد.

به این شناخت علت که صاحب این مقابر رده معنوی خاصی دربین مردم نداشته است کمتر کسی به زیارت او می رفته است . ولی این آرامگاه ها حیث کالبد و تزئینات بسیار غنی می‌باشند.

آرامگاه زیارتی یادمانی این گونه فعالیت کردی به سبب ساز پاسخ دهی به نیازهای گردشگری و زیارتی در طراحی بعضا آرامگاه ها شیوهی مطلوبی به حساب می‌آید که البته با توجه به شخصیت فرد متوفی ، ترازو تقدس، شهرت یا التفات وی ممکن می‌باشد جنبه زیارتی بر یادمانی حق اولویت داشته باشد و برعکس.


از آن پاراگراف آرامگاه عرفا و شعرا که در حین حیات خانقاه یا محل درس و مشاجره او بوده و بعداز وفات محل زیارت مشتاقان و مامن درویشان محسوب و می شده است.

بازدید : 23
دوشنبه 27 فروردين 1403 زمان : 12:39

امامزاده محمد و عبدالله (ع) مرتبط با سدهٔ ۸ و ۹ که در شهرستان تشریفات ترحیم مشهد شمیرانات، نصیب لوسانات، روستای بوجان واقع گردیده و تیم تلوزیونی تنهایی لیلا در آن تاسیس شده است. عمر بنای حرم امامزاده محمد و عبدالله (ع) به عصر صفویه گشوده می‌شود. امامزاده محمد و عبدالله (ع) در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شمارهٔ تصویب ۱۰۳۸۳ به‌تیتر یک کدام از اثرها ملی جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسیده میباشد. همسایه به‌این امام زاده سید محمد می‌گویند. بعدازظهر ها امامزاده محمد و عبدالله (ع) درحال حاضر و هوای زیبایی داراست.
بنای ساختمان مقبره متبرکه با مساحتی حدود ۲۰ متر مربع در فضایی به حجم حدود ۲۵۰۰ متر مربع درمنطقه ای کوهستانی و خوش آب و هوا میباشد. و یک سری درخت چنار سابق نیز در محل بقاع قراردارد. پلان سازه مربع صورت و سقف آن از باطن به طور مدور میباشد که در نصیب بالا به طور گچبری و دارنده طرح شمسه میباشد. زمین ها و موقوفات متعددی جزو در آمدهای این حرم میباشد.
نَسَب این دو امامزاده، طبق نوشته روی سنگ قبر، به امام زین العابدین می‌رسد. محمد و عبدالله بن هادی بن زین العابدین. البته آیت الله ضیاءالدین نجفی، این سیرتکامل بیان می نماید که «امامزاده محمد [و عبدالله ]، از نوادگان امام کاظم (علیه السلام) میباشد»
یه خرده فراتر از امام زاده، درون خیابان مسجد سقاخانه ای وجود داراست که آب بسیار خنکی از شیرهای آن روان میباشد.
این آستان در راس روستا، جنوب مسجد و غرب جاده ی ارتباطی لواسان خرد به بوجان و ناصرآباد قراردارد. وضعیت جغرافیایی آن: ۳۵ جايگاه و ۵۱ دقیقه و ۰/۵۴ ثانیه پهنا جغرافیایی و ۵۱ سکو و ۳۷ دقیقه و ۱/۲۳ ثانیه ارتفاع جغرافیایی میباشد که در طول ۱۹۸۵ متری سطح دریا جای دارد.
توالت این امام زاده در محوطه حیات جای‌دارد. خرد میباشد و به همین استدلال زنانه و مردانه ندارد.
همگی سکانس های سریال تنهایی لیلا در‌این امام زاده و روستای بوجان ایجاد شده است.
بعد از فیلم برداری فیلم تنهایی لیلا، اشخاص محلی و اهل یک محل روستا با زائران بد واکنش می نمایند.
روش دسترسی
مسیر خودروی فردی
از طهران به سمت لواسان جنبش فرمایید. پیش از میدان به سمت خیابان اسدیان بروید. این خیابان را تا آخر بروید. بعد از طی کردن حدود ۶ کلیومتر به روستای بوجان می رسید. همگی مسیر آسفالته میباشد.

بازدید : 8
يکشنبه 26 فروردين 1403 زمان : 14:45

آستان مقدس شاهزاده قاسم فسا در اصل حرم امامزاده تشریفات ترحیم مشهد ابراهیم و قاسم (علیهما السلام) هست که در وسط شهر فسا و در خیابان شاهزاده قاسم و در کنار فلکه شاهزاده قاسم قرار دارد. این بقعه را مردم بیشتر شاهزاده قاسم می نامند و به همین برهان نام خیابان و نام فلکه از آن گرفته شده است.مقبره این امامزادگان دارای بنایی بسیار باشکوه و مجلل که به (شاهزاده ابراهیم و شاهزاده قاسم) دارای شهرت هستند و فی مابین هم محلی فسا از احترام فوق العاده ای برخوردارند.بنای ساختمان بقاع مشتمل بر بقعه، ایوان، گلدسته، گنبد و صحن میباشد که جملگی با ظرافت و توجه هنرمندانه و موزون ساخته شده است و ارتفاع گنبد آن حدود نه متراست.

شاهزاده قاسم آستان مقدس شاهزاده قاسم فسا

ساختمان مقبره این دو بزرگوار در سال ۱۳۷۳ تک تک شده و زیربنای آن ۵۰۰ مترمربع و همچنین طرح جامع تأسیسات آن ۱۰۰۰ مترمربع می باشد.به یقین اهالی این دو بزرگواره از نوادگان عقیل برادر حضرت علی (علیه السلام) هستند و به قولی قاضی فسا درعهد حجاج بوده و بدین لحاظ مردم به آن ها شاهزاده می‌گویند.
علت شهرت شاهزاده بودن آنها بدان جهت می باشد که آن ها از طرف پدر عقیلی میباشند و نسب به امامزاده معصوم ندارند و چنین شرافت نسبی در آن‌ها نیست لذا این تیم از طالبیون را به عنوان شاهزاده خطاب می کردند. مضافاً بر اینکه شاهزاده ابراهیم و قاسم از طرف مادر نسب به امیرالمومنین علی (علیه السلام) می‌رسانند و آخر و عاقبت این شرافت را از طرف مادر استخراج نموده اند.

شاهزاده قاسم1 آستان مقدس شاهزاده قاسم فسا

نحوه دسترسی به آستان شاهزاده قاسم
آدرس:فارس ـ شهرستان فسا ـ نصیب مرکزی ـ شهر فسا ـ خیابان شاهزاده قاسم

بازدید : 14
دوشنبه 20 فروردين 1403 زمان : 13:06

تزیینات مسجد ملک (مسجد امام کرمان)
کتیبه هایی با خط بسیار زیبای کوفی در تشریفات ترحیم مشهد جلوی نمای بیرونی مسجد مسجد ملک کرمان مندرج میباشد.
نقـوش مسجد ملک به دو شکل گیاهی و هندسی میباشند.
تزیینات شناسایی شـده ی آجری به فعالیت رفته درین مسجد مشتمل بر گل انداز، گره ساز ، تلفیق آجرو گچ و کتیبه کوفی میباشد.
نقوش جان دار بر روی حیاط غربی این نقش، هیبت هندسی بی آلایش گردیده و تزئینی میباشد که در نصیب لبه جای‌دارد و مشتمل بر دو بخش تکراری میباشد و به طور تلفیق آجرو گچ ، شغل گردیده‌است.
این نقش از تلفیق مربع و دایره به وجود آمـده میباشد و به عنون لبه ی بدور نقوش درون تراس مصرف شده میباشد.
هیبت گیاهی و دکوری در نصیب اواسط جای دارد و دورآن لبه ای تزئینی وجود دارااست.
زیربنای هندسی مسجد ملک کرمان مربع، دایره و مثلث میباشد.
یک گل چهار پروسط نقش و فضا آن چهار برگ تزئینی و فی مابین هر مورد از اینها ، یک گل با سه صورت دایره ای وجود دارااست.
نقش جان دار بر روی دیوار محراب مسجد ملک نقش هندسی که دو طـرف مـحـراب قـرار داراست و با آجـرو گچ عمل شد‌ه‌است با مبنا هندسی مربع و مثلث صورت پیاده سازی گردیده‌است.

بازدید : 14
يکشنبه 19 فروردين 1403 زمان : 16:55

)
اولی چیزی که در معماری امامزاده باتقوا طهران تشریفات ترحیم مشهد نگاه‌ را به سمت خویش جذب می‌نماید، رنگ آبی رنگ فیروزه‌ای بی‌نظیرکاشی‌کاری گنبد و گلدسته‌های آن میباشد. معماری این جای مقدس دسته جامعی از ادغام رنگ‌ها و طرح‌هاست. دیوارهایی با ضخامت زیاد، طاق‌ها و طرح چهارگوشه این سازه به مدل معماری قرن هفتم و هشتم هجری قمری درست شده. می‌اقتدار خاطرنشان کرد معماری این جای مقدس ترکیبی از مدل سنتی و باستانی اهل ایران و هنر دست معماران معاصر میباشد.

حیاط ورودی و ۴ رواق در ضلع شمالی محوطه قرار دارا‌هستند. در بالا صحن امامزاده یکی آرامستان‌های طهران بود؛ البته پس از مدتی مراسم تدفین درین محل ممنوع شد و با سپری شد فرصت اثر ها قبرهای کهن نیز هلاک شد. در بالا محیط امامزاده دیوارکشی گردیده بود و فضای محصوری داشت؛ البته با اجرای طرح بسط خیابان تجریش، دیوارهای دیرین حاد شد. فعلا بخشی از گورستان به بوستان تبدیل شد‌ه‌است.

ورودی‌های متفاوت
در ضلع‌های جنوب، شرق و غرب امامزاده سه ورودی گوناگون جای‌دارد که ورودی جنوبی و شرقی به بازار تجریش روش داراست و ورودی غربی به ترمینال باطن شهری تجریش منتهی میشود. برای دسترسی به ورودی‌های امامزاده می بایست بخشی از مسیر را پیاده طی فرمایید و از بازارچه یا این که ترمینال وارد فضای امامزاده گردید.

بازدید از امامزاده برای مردم آزاد میباشد و محدودیتی ندارد. درب‌های ورودی این ضریح در شش ماه ابتدایی سال از اذان صبح تا ۱۲ شب و در شش ماه دوم سال از اذان صبح تا ۱۱ شب گشوده میباشد. اما برای بازدید از این جای مقدس می بایست به محدودیت‌های اوضاع و احوال گردیده بخاطر سرایت COVID-19 هم دقت داشته باشید. آستان امامزاده معمولا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی گشوده میباشد؛ ولی در شکل ایفا محدودیت‌های کلی، درب‌های ورودی بسته گردد. برای استحضار از این قضیه، مسلما قبل از بازدید، وب سایت امامزاده پارسا طهران را بررسی نمائید.

بازدید : 21
چهارشنبه 15 فروردين 1403 زمان : 15:04

با دقت به پژوهش های انجام یافته روی تغییرات مسجد جامع تشریفات ترحیم مشهد در زمان های گوناگون، می اقتدار طرز پیشرفت سازه را به این شکل ذکر کرد:

۱. مسجد جامع اردستان درابتدا به طور شبستانی ردیف دار در یک طبقه و با پلانی نامنظم ساخته شد.

2- او‌لین بسط افقی و عمودی مسجد جامع اردستان با تشکیل داد گنبدخانه در جناح جنوبی چهره داده میباشد

3- بعد از آن با ایجاد کرد حیاط جنوبی، طول این نصیب از دیگر قسمتها رفیعتر شد همینطور درین مرحله با تشکیل داد بناهای همسایه گنبدخانه ، گشوده پیشرفت پلان در جهت قبله انجام یافته میباشد.

۴- آن‌گاه با ایجاد کرد تراس شمالی، این جناح نیز دارنده ارتقا طول شد ولیکن، پلان مسجد گسترشی سوا محدوده مسجد نخستین نداشت .

۵-در مرحله آن گاه، در جهت شرقی مسجد، پلان و طول هر دو پیشرفت یافتند.

۶-در واپسین مرحله پیشرفت، جناح غربی مسجد جامع‌ اردستان‌ در پلان، در به عبارتی محدوده مسجد سابق باقی ماند و با تشکیل داد حیاط، فقط ازلحاظ طول ارتقا یافت.


براساس حفاری های ایفا گرفته، سابق ترین عنصر معماری در بقایای مسجد جامع اردستان ، نصیب هایی از دیوار خشتی میباشد که احتمالاً وابسته به بنایی از اواخر عصر ساسانی یا این که اوایل معماری اسلامی میباشد. نظارت های انجام یافته روی فرایند تشکیل داد مسجد و گذر از نقشه آل بویه به نقشه زمان سلجوقی و بعداز آن ، نماد از این داراست که معماران سلجوقی خویش را موظف به رعایت شرایطی نانوشته می دانسته اند.

به‌این شکل که در توسعه و گسترش مسجد جامع اردستان از به عبارتی مبنا و محدوده جرزهای آل بویه استعمال کرده و با این فعالیت، از به هم ریختن نماهای داخلی دوری کرده اند.

همینطور با دقت به پیگردیهای مرحوم شیرازی و کشفیات وی درباره سه تراس شمالی، شرقی و غربی می قدرت سود گرفت؛ اگرچه این سه حیاط در یک فرصت سازه نشده اند، هر سه مرتبط با عصر صفوی می باشند و ساختار مهم بنای آن‌ها در بالا کوشکی بوده میباشد.

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 113
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 5
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 19
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 34
  • بازدید ماه : 157
  • بازدید سال : 5187
  • بازدید کلی : 6196
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی