loading...

مجله خبری تشریفات

بازدید : 51
دوشنبه 27 آذر 1402 زمان : 15:25

سردر مسجد سید نیز دارنده کتیبه و کاشی کاری است
تزیینات سازه در مسجد سید عمدتاً مشتمل اند تشریفات ترحیم مشهد بر نقوش هندسی و گیاهی، کتیبه نگاری، اسلیمی سنتی آمیخته با چشم انداز و موادسازنده انسانی و حیوانی که با سبکی واقع گرا و طبیعت گرا اعمال گردیده است.
رواقها بخش عمده تزیینات در رواقهای قوس دار مسجد سيد اصفهان کاشی کاری و خشت کاری میباشد.
تزیینات آجرکاری مسجد سيد اصفهان جزئی از زیربنای اساسی این بخش میباشد که با جنبه ی کاربردی آن همپا گردیده است. ولی موادسازنده تنهاً تزیینی این بخش مشتمل بر گونه های مشبک کاری در قوس ها، طاقچه ها، ستونها و کتیبه ی کوچکی به خط بنایی پر رنگ یار و همدم با کاشی های معقلی و هفت رنگ است.

کاشی معقلی های مسجد سید
در یک کدام از طاقچه رو به تراس مکتب در تزیینات آن از کاشی های معقلی مشکی، آبی‌رنگ و خاکی پر‌نور مستعمل میباشد.
در راس این تاثیر، کاشی های مشکی با خط بنایی نامهای «محمد و علی» را بر موضوع خاکی رنگ آجرها نقش زده اند.
به‌دنبال ی این طرح خطوط مشکی و آبی رنگ، گره چین ها و انواع هندسی پدید آورده اند. در چهار کناره تاثیر نیز کلمه و واژه «علی» به خط بنایی با کاشی مشکی تکرار گردیده است. در آحاد تاثیر قطعات آجری هم سطح با کاشی ها، تحت عنوان موضوع به فعالیت رفته اند.
کاشی نقش پررنگ در مسجد سید اصفهان
در یک کدام از محراب های حیاط جنوبی مسجد سيد قطعه ای از کاشی کاری های نقش پررنگ مراعات می‌شود.
درین تاثیر کتیبه نقش پررنگ ای مشمول عبارت «يا الله يا مجيب الدعوات» به خط نستعلیق زردرنگ بر مسئله صورتی شغل گردیده که گوشه و کنار آن را کادر هشت ضلعی قرمز‌رنگ مشبک با خطوط پیرامونی آبی رنگ فرا گرفته میباشد.
گل و بونه های پر رنگ ای به رنگ های متفاوت و موضوع آبی‌رنگ به دور تا بدور این کتیبه را پوشانده اند. عامل ها مختلفی هم زیرا سرعت اجرای شغل و به کار گیری از لعاب نامرغوب درین قطعه و اثرها شبیه موجب آمدن جراحت های دور از شوخی به عمل گردیده است
کاشی معرق
این نوع از کاشی عمدتاً در بخش های متعدد ایوان مسجد سید به عمل رفته میباشد.
قطعات خرد کاشی های زرد رنگ، آبی رنگ، سپید و سیاه، در کنار هم با نظامی بدیع و خلق کننده چیده گردیده اند.
رنگ آبی‌رنگ تحت عنوان موضوع به فعالیت رفته و بر روی آن دوایر سیاه و سپید شمسه های کوچکی را ساخت و ساز کرده اند.
طرز ی توزیع رنگ ها در فضای این لوح، گردشی همیشگی و یکنواخت را به استفاده کننده القا می نماید.
از سوی دیگر هم جواری این قطعه معرق با کاشی های معقلی موجب گردیده که‌این تاثیر دیده گیر خیس گردیده و درحال حاضر و هوایی قدسی به تزیینات این نصیب از سازه بدهد. استعمال از گونه های کاشی های هفت رنگ، معقلی و معرق در کنار هم در مسجد سید اصفهان عمومیت دارااست.

سردر مسجد سید نیز دارنده کتیبه و کاشی کاری است
تزیینات سازه در مسجد سید عمدتاً مشتمل اند تشریفات ترحیم مشهد بر نقوش هندسی و گیاهی، کتیبه نگاری، اسلیمی سنتی آمیخته با چشم انداز و موادسازنده انسانی و حیوانی که با سبکی واقع گرا و طبیعت گرا اعمال گردیده است.
رواقها بخش عمده تزیینات در رواقهای قوس دار مسجد سيد اصفهان کاشی کاری و خشت کاری میباشد.
تزیینات آجرکاری مسجد سيد اصفهان جزئی از زیربنای اساسی این بخش میباشد که با جنبه ی کاربردی آن همپا گردیده است. ولی موادسازنده تنهاً تزیینی این بخش مشتمل بر گونه های مشبک کاری در قوس ها، طاقچه ها، ستونها و کتیبه ی کوچکی به خط بنایی پر رنگ یار و همدم با کاشی های معقلی و هفت رنگ است.

کاشی معقلی های مسجد سید
در یک کدام از طاقچه رو به تراس مکتب در تزیینات آن از کاشی های معقلی مشکی، آبی‌رنگ و خاکی پر‌نور مستعمل میباشد.
در راس این تاثیر، کاشی های مشکی با خط بنایی نامهای «محمد و علی» را بر موضوع خاکی رنگ آجرها نقش زده اند.
به‌دنبال ی این طرح خطوط مشکی و آبی رنگ، گره چین ها و انواع هندسی پدید آورده اند. در چهار کناره تاثیر نیز کلمه و واژه «علی» به خط بنایی با کاشی مشکی تکرار گردیده است. در آحاد تاثیر قطعات آجری هم سطح با کاشی ها، تحت عنوان موضوع به فعالیت رفته اند.
کاشی نقش پررنگ در مسجد سید اصفهان
در یک کدام از محراب های حیاط جنوبی مسجد سيد قطعه ای از کاشی کاری های نقش پررنگ مراعات می‌شود.
درین تاثیر کتیبه نقش پررنگ ای مشمول عبارت «يا الله يا مجيب الدعوات» به خط نستعلیق زردرنگ بر مسئله صورتی شغل گردیده که گوشه و کنار آن را کادر هشت ضلعی قرمز‌رنگ مشبک با خطوط پیرامونی آبی رنگ فرا گرفته میباشد.
گل و بونه های پر رنگ ای به رنگ های متفاوت و موضوع آبی‌رنگ به دور تا بدور این کتیبه را پوشانده اند. عامل ها مختلفی هم زیرا سرعت اجرای شغل و به کار گیری از لعاب نامرغوب درین قطعه و اثرها شبیه موجب آمدن جراحت های دور از شوخی به عمل گردیده است
کاشی معرق
این نوع از کاشی عمدتاً در بخش های متعدد ایوان مسجد سید به عمل رفته میباشد.
قطعات خرد کاشی های زرد رنگ، آبی رنگ، سپید و سیاه، در کنار هم با نظامی بدیع و خلق کننده چیده گردیده اند.
رنگ آبی‌رنگ تحت عنوان موضوع به فعالیت رفته و بر روی آن دوایر سیاه و سپید شمسه های کوچکی را ساخت و ساز کرده اند.
طرز ی توزیع رنگ ها در فضای این لوح، گردشی همیشگی و یکنواخت را به استفاده کننده القا می نماید.
از سوی دیگر هم جواری این قطعه معرق با کاشی های معقلی موجب گردیده که‌این تاثیر دیده گیر خیس گردیده و درحال حاضر و هوایی قدسی به تزیینات این نصیب از سازه بدهد. استعمال از گونه های کاشی های هفت رنگ، معقلی و معرق در کنار هم در مسجد سید اصفهان عمومیت دارااست.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 113
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 19
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 19
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 48
  • بازدید ماه : 171
  • بازدید سال : 5201
  • بازدید کلی : 6210
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی