در طی خلافت قدمت (۱۳ تا ۲۳ ه. ق):| در طی قدمت و به امر وی ستونهای چوبی و تیرک های چوبی از جبن درخت نخل زیر آمد و به مکان آن ردیف هایی از آجر کارگذاشته شد. پی این ستونها به اندازه قامت یک بشر از سنگ کار گذاشته شد و شش در، در سه جهت مسجد گشوده شد که یکیاز آن ها تشریفات ترحیم مشهد به زنها تخصیص داشت. به فرمان قدمت دیوار طرف قبله تا ستونهای مدرن امتداد پیدا کرد، و در چهارگوشه مسجد مناره هایی ساخته شد که بعدا یکی این مناره ها زیرا مشرف برخانه رسول بود خراب شد.
تا پیش از آنکه اذان برای نماز تشریع شود، دربین مسلمانها بحثی بود که به چه شیوه همگان را هنگام نماز به مسجد فرا خوانند. برخی شیپور جهودان و بعضی دیگر ناقوس ترسایان را پیشنهاد کردند، ولی فرمان الهی بر خواندن اذان – مبتنی بر دستوری که میباشد قرار گرفت. این وظیفه را نخستین توشه بلال، و «ام مکتوم،- هرگاه که هر مورد حاضر بودند- انجام میدادند و بهاین مراد بر بالای بلندی دور و بر مسجد می رفتند.
ج- در طی خلافت عثمان (۲۳ تا ۳۵ ه.ق):
به امر عثمان دیوار قبله مسجد تا به کنار دیواری که فعلا وجود دارااست، عقب رفت و منزل عباس – عموی نبی – و قسمتی از منزل حنصه – یکی از همسران نبی – که در پشت دیوار قبله بود، در درون مسجد زمین خورد.
دراین فرصت مسجد را سپید کاری کردند و سنگهای منقوش در آن به کار بردند. مسجد همینطور سوای طرف شرقی، از سایر جهات نیز توسعه یافت و ستونهای سنگی در آن فعالیت نهاده شد و سقف مسجد با چوب آج پوشانیده شد.
د- در زمان خلافت امیر مؤمنان علی (ع) (۳۵تا ۴۰ ه.ق) از تغییرات مسجد در طی خلافت حضرت امیر مؤمنان علی (ع) (۳۵ تا ۴۰ ه.ق) و امام حسن بن علی (ع) چند ماه اطلاعی در چنگ وجود ندارد و این آرم میدهد کهاین دو امام بزرگوار بر تاثیر دغدغه در جنگ های متواتر که بر میهن های اسلامی زور میشد، وقت و فراغتی که در آن به پندار اصلاح و توسعه مسجد بیفتند نداشته اند.
در طی خلافت قدمت (۱۳ تا ۲۳ ه. ق):| در طی قدمت و به امر وی ستونهای چوبی و تیرک های چوبی از جبن درخت نخل زیر آمد و به مکان آن ردیف هایی از آجر کارگذاشته شد. پی این ستونها به اندازه قامت یک بشر از سنگ کار گذاشته شد و شش در، در سه جهت مسجد گشوده شد که یکیاز آن ها تشریفات ترحیم مشهد به زنها تخصیص داشت. به فرمان قدمت دیوار طرف قبله تا ستونهای مدرن امتداد پیدا کرد، و در چهارگوشه مسجد مناره هایی ساخته شد که بعدا یکی این مناره ها زیرا مشرف برخانه رسول بود خراب شد.
تا پیش از آنکه اذان برای نماز تشریع شود، دربین مسلمانها بحثی بود که به چه شیوه همگان را هنگام نماز به مسجد فرا خوانند. برخی شیپور جهودان و بعضی دیگر ناقوس ترسایان را پیشنهاد کردند، ولی فرمان الهی بر خواندن اذان – مبتنی بر دستوری که میباشد قرار گرفت. این وظیفه را نخستین توشه بلال، و «ام مکتوم،- هرگاه که هر مورد حاضر بودند- انجام میدادند و بهاین مراد بر بالای بلندی دور و بر مسجد می رفتند.
ج- در طی خلافت عثمان (۲۳ تا ۳۵ ه.ق):
به امر عثمان دیوار قبله مسجد تا به کنار دیواری که فعلا وجود دارااست، عقب رفت و منزل عباس – عموی نبی – و قسمتی از منزل حنصه – یکی از همسران نبی – که در پشت دیوار قبله بود، در درون مسجد زمین خورد.
دراین فرصت مسجد را سپید کاری کردند و سنگهای منقوش در آن به کار بردند. مسجد همینطور سوای طرف شرقی، از سایر جهات نیز توسعه یافت و ستونهای سنگی در آن فعالیت نهاده شد و سقف مسجد با چوب آج پوشانیده شد.
د- در زمان خلافت امیر مؤمنان علی (ع) (۳۵تا ۴۰ ه.ق) از تغییرات مسجد در طی خلافت حضرت امیر مؤمنان علی (ع) (۳۵ تا ۴۰ ه.ق) و امام حسن بن علی (ع) چند ماه اطلاعی در چنگ وجود ندارد و این آرم میدهد کهاین دو امام بزرگوار بر تاثیر دغدغه در جنگ های متواتر که بر میهن های اسلامی زور میشد، وقت و فراغتی که در آن به پندار اصلاح و توسعه مسجد بیفتند نداشته اند.