loading...

مجله خبری تشریفات

بازدید : 48
چهارشنبه 20 دی 1402 زمان : 11:28

مسجد خانه خدا و جايگاه ذكر و دعا و عبادت تشریفات ترحیم مشهد و دل كندن از زرق و برق دنياست در اين مكان مذاکره كردن از امور دنيوي مناسب با رده و منزلت قدسي آن ندارد. امير مومنان (ع) مي فرمايد: در پایان الزمان مردمي پيدا مي شوند كه در مساجد گرد‌همایی ها برپا كنند و پيرامون دنيا و دوستي سخني مي گويند با چنين كساني تشریفات ترحیم مشهد هم نشيني نكنيد كه خداوند آن ها را به خودشان واگذاشته و كاري به آن‌ها ندارد.
علاوه بر موارد مذكور اموري چون: به کارگیری از محصول حلال در آبادسازي مساجد، رعايت استحكام بناي مسجد در عين سادگي آن، خودداري از خوابيدن در مسجد، پرهيز از سخنان بيهوده در مسجد، رعايت پاکی و تر و تمیز و پاكيزه داخل شدن در مسجد، تلاوت نماز تحيت در مسجد ، ... برای مثال آدابي است كه بايد رعايت گردد.
واژه و کلمهٔ مسجد در لغت به معنای سجده‌گاه و پیشانی است. مبنی بر یک لحاظ، کلمهٔ مسجد معرب کلمهٔ مزگت است که از لهجه آرامی وارد عربی و فارسی شد‌ه‌است.

مَزگَت واژه‌ای ایرانی به معنی مسجد می‌باشد. خواسته از مز در مزکد یا مزگت همان خدا و کد به معنی خانه می باشد. در گویش کُردی به مسجد، مزگت یا مِزگوت گفته می شود و در تمامی کردستان کشور ایران، عراق، ترکیه و سوریه این واژه کاربرد دارااست.

هنوز بعضا از مسجدهای کهن کشور‌ایران با نام مزگت نامیده می شود مانند «ایسپیه مزگت» (مسجد سپید) در گیلان «دزگامزگت» مازندران و در کلیه بخش ها کردنشین مانند مزگت طوبی خانم.

در قرآن، مسجد به معنای اعم نیایشگاه آفریدگار به شغل رفته‌می‌باشد. مسجد الاقصی، که محل عبادت یهودیان یا کنیسه بوده‌است و در طول نزول قرآن کاربردی غیر از آن نداشته‌می باشد، دو بار در قرآن از آن به عنوان مسجد نام برده شد‌ه‌است. همچنین در روایت اصحاب کهف نیز قرآن می‌گوید بر مزار آن ها مسجدی بنا کردند. این مسجد بر طبق عهدوپیمان موفق مورخین با تمرکز به آیین مرسوم آن روز کلیسا بوده ست. البته ممکن می باشد کنیسه نیز بوده باشد؛ ولی با تمرکز به پیشین تر بودن از اسلام نمی‌تواند به معنی مسجد مخصوص مسلمانان بوده باشد. ضمن مسجدالحرام(بیت العتیق) و مسجدالاقصی در قرآن کریم ومهربان به مساجد دیگری مثل مسجد قبلتین (۱اسرا) - مسجد قبا (۱۰۷توبه) - منزلت ابراهیم (مصلی) و مسجد ضرار که دستور تخریب آن داده شد(۱۰۷توبه) اشاره گردیده‌است.

دربارهٔ تمثیل مسجد، هانری کربن می گوید ابتدا با تامل به پرواز پرنده ها در عرش، تصمیم گرفته شد فضایی همانند آسمان و در واقع در مقابل پرستشگاه آسمانی، پرستشگاهی زمینی ساخته گردد که در واقع این محل مکان ارتباط در بین عرش و زمین باشد. پرستشگاه مفهومی از فضایی است که مسجد ایرانی را مضمون‌ می‌کند. بین صحن مسجد، حوض آبی‌رنگ قرار دارد که تصویری از عرش، که همان پرستشگاه مثالی هست و کاشی‌های گنبد را نمایان می‌سازد.

مسجد خانه خدا و جايگاه ذكر و دعا و عبادت تشریفات ترحیم مشهد و دل كندن از زرق و برق دنياست در اين مكان مذاکره كردن از امور دنيوي مناسب با رده و منزلت قدسي آن ندارد. امير مومنان (ع) مي فرمايد: در پایان الزمان مردمي پيدا مي شوند كه در مساجد گرد‌همایی ها برپا كنند و پيرامون دنيا و دوستي سخني مي گويند با چنين كساني تشریفات ترحیم مشهد هم نشيني نكنيد كه خداوند آن ها را به خودشان واگذاشته و كاري به آن‌ها ندارد.
علاوه بر موارد مذكور اموري چون: به کارگیری از محصول حلال در آبادسازي مساجد، رعايت استحكام بناي مسجد در عين سادگي آن، خودداري از خوابيدن در مسجد، پرهيز از سخنان بيهوده در مسجد، رعايت پاکی و تر و تمیز و پاكيزه داخل شدن در مسجد، تلاوت نماز تحيت در مسجد ، ... برای مثال آدابي است كه بايد رعايت گردد.
واژه و کلمهٔ مسجد در لغت به معنای سجده‌گاه و پیشانی است. مبنی بر یک لحاظ، کلمهٔ مسجد معرب کلمهٔ مزگت است که از لهجه آرامی وارد عربی و فارسی شد‌ه‌است.

مَزگَت واژه‌ای ایرانی به معنی مسجد می‌باشد. خواسته از مز در مزکد یا مزگت همان خدا و کد به معنی خانه می باشد. در گویش کُردی به مسجد، مزگت یا مِزگوت گفته می شود و در تمامی کردستان کشور ایران، عراق، ترکیه و سوریه این واژه کاربرد دارااست.

هنوز بعضا از مسجدهای کهن کشور‌ایران با نام مزگت نامیده می شود مانند «ایسپیه مزگت» (مسجد سپید) در گیلان «دزگامزگت» مازندران و در کلیه بخش ها کردنشین مانند مزگت طوبی خانم.

در قرآن، مسجد به معنای اعم نیایشگاه آفریدگار به شغل رفته‌می‌باشد. مسجد الاقصی، که محل عبادت یهودیان یا کنیسه بوده‌است و در طول نزول قرآن کاربردی غیر از آن نداشته‌می باشد، دو بار در قرآن از آن به عنوان مسجد نام برده شد‌ه‌است. همچنین در روایت اصحاب کهف نیز قرآن می‌گوید بر مزار آن ها مسجدی بنا کردند. این مسجد بر طبق عهدوپیمان موفق مورخین با تمرکز به آیین مرسوم آن روز کلیسا بوده ست. البته ممکن می باشد کنیسه نیز بوده باشد؛ ولی با تمرکز به پیشین تر بودن از اسلام نمی‌تواند به معنی مسجد مخصوص مسلمانان بوده باشد. ضمن مسجدالحرام(بیت العتیق) و مسجدالاقصی در قرآن کریم ومهربان به مساجد دیگری مثل مسجد قبلتین (۱اسرا) - مسجد قبا (۱۰۷توبه) - منزلت ابراهیم (مصلی) و مسجد ضرار که دستور تخریب آن داده شد(۱۰۷توبه) اشاره گردیده‌است.

دربارهٔ تمثیل مسجد، هانری کربن می گوید ابتدا با تامل به پرواز پرنده ها در عرش، تصمیم گرفته شد فضایی همانند آسمان و در واقع در مقابل پرستشگاه آسمانی، پرستشگاهی زمینی ساخته گردد که در واقع این محل مکان ارتباط در بین عرش و زمین باشد. پرستشگاه مفهومی از فضایی است که مسجد ایرانی را مضمون‌ می‌کند. بین صحن مسجد، حوض آبی‌رنگ قرار دارد که تصویری از عرش، که همان پرستشگاه مثالی هست و کاشی‌های گنبد را نمایان می‌سازد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 113
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 7
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 2
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 16
  • بازدید ماه : 139
  • بازدید سال : 5169
  • بازدید کلی : 6178
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی