آرامگاه حضرت فاطمه اخری علیها السلام که تشریفات ترحیم مشهد به ” خواهر امام ” دارای شهرت میباشد در حیطه ای به همین اسم ، در شهر رشت واقع گردیدهاست .
این بقعه با شکوه، که یکیاز ستارگان عرش سیادت و گلی از بوستان نبوت و ولایت ، «حضرت فاطمه اخری (ع) » فرزند بلا فصل امام موسی کاظم علیه السلام در آن آرمیده میباشد ، تمامی روزه پذیرای زائران فراوانی از رویکرد های بدور و مجاورت میباشد.
حضرت فاطمه اخری (ع) ، فرزند امام موسی کاظم علیه السلام وخواهر امام هشتم شیعه ها امام، امام نیکیها ، امام رضا (ع) هست اسم او ” فاطمه ” ملقب به ” طاهره ” هست که به “خواهر امام ” دارای اسم و رسم میباشد.
اکنون این بقاع نصفه مرمت گردیدهاست و در محله فرآوردهفروشان رشت واقع میباشد. علامه مجلسی در کتاب گران سنگ بحارالانوار جلد چهل و هشت یک جا در پا ورقی ورقهی دویست و هشتاد و شش و یک جا در متن کاغذی سیصد و هفده در تفصیل وضع و اوضاع این بانوی بزرگوار و سه خواهر دیگرش که موسوم به فاطمه بوده اند از عهد و پیمان یکی پژوهشگران اهل سنت به اسم سبط بن جوزی اسنطور نقل میفرماید : فی مابین دختران امام موسی بن جعفر علیه اسلام چهار دختر اسمهای مبارکشان فاطمه بوده میباشد که به ( فواطم اربعه ) یعنی فاطمههای چهار گانه که به ترتیب عبارتند از :
۱- فاطمهی کبری معروف به حضرت معصومه علیه السلام که بقاع مبارکشان در شهر قم قرار ذارد ۲- فاطمهی وسطی که گفته می گردد در اصفهان مدفون
میباشد ۳- فاطمهی صغری معروف به بیبی فرم که در آذر بایجان شوروی در بخش بادکوبه مدفون میباشد ۴-فاطمهی اخری ملقب به طاهره , وی به عبارتی بانوی با عصمتی میباشد که در راس استان گیلان در شهر رشت مدفون میباشد و امروزه آن چنان آوازه و عصمتی شامل است که ملجا و حفاظت گاه دلشکستگان و زائران از سرار سرزمین به ویژه عموم شهر رشت هست .
این آرامگاه در قبلهای به دور دارای شهرت به «امامزاده لال شوی» بود . ظهیرالدین مرعشی در کتاب «تاریخ گیلان و دیلمستان» که در اواخر قرن خیر هجری مندرج میباشد، از این بقاع با همین اسم حافظه کرده. ظاهراً انگیزه این نامگذاری مرتبط با طریق کشف این مزار بودهمیباشد.
در عصر ناصری در سال هزار و دویست و هشتاد و دو هجری قمری ، ملا حسنعلی حسنی که از روحانیون دارای اعتبار گیلان بود در طول حکومت قاسم خان والی بنای مقبره بزرگی را دراین مکان با صحن و حیاط و مسجد و سرداب استارت نمود که بعداز مرگ او به آخر رسید و تصویر آن در کتابهای جهانگردان و مأموران اروپایی به چاپ رسیدهمیباشد. حاجی ملا رفیع شریعتمدار از مجتهدان مجتهد و متمول تراز اولیه گیلان در پیمان ناصری ، در واپسین سال حیات خویش یعنی در سال هزار و دویست و نود و دو هجری قمری برای این مقبره سردری تشکیل داد که هنوز هم پابرجاست. این حرم در عصر قاجار محل بست نشینی مقصرین بوده و در زمان مشروطه محل تحصن و تظاهرات عموم به شمار میآمدهمیباشد.
آرامگاه حضرت فاطمه اخری علیها السلام که تشریفات ترحیم مشهد به ” خواهر امام ” دارای شهرت میباشد در حیطه ای به همین اسم ، در شهر رشت واقع گردیدهاست .
این بقعه با شکوه، که یکیاز ستارگان عرش سیادت و گلی از بوستان نبوت و ولایت ، «حضرت فاطمه اخری (ع) » فرزند بلا فصل امام موسی کاظم علیه السلام در آن آرمیده میباشد ، تمامی روزه پذیرای زائران فراوانی از رویکرد های بدور و مجاورت میباشد.
حضرت فاطمه اخری (ع) ، فرزند امام موسی کاظم علیه السلام وخواهر امام هشتم شیعه ها امام، امام نیکیها ، امام رضا (ع) هست اسم او ” فاطمه ” ملقب به ” طاهره ” هست که به “خواهر امام ” دارای اسم و رسم میباشد.
اکنون این بقاع نصفه مرمت گردیدهاست و در محله فرآوردهفروشان رشت واقع میباشد. علامه مجلسی در کتاب گران سنگ بحارالانوار جلد چهل و هشت یک جا در پا ورقی ورقهی دویست و هشتاد و شش و یک جا در متن کاغذی سیصد و هفده در تفصیل وضع و اوضاع این بانوی بزرگوار و سه خواهر دیگرش که موسوم به فاطمه بوده اند از عهد و پیمان یکی پژوهشگران اهل سنت به اسم سبط بن جوزی اسنطور نقل میفرماید : فی مابین دختران امام موسی بن جعفر علیه اسلام چهار دختر اسمهای مبارکشان فاطمه بوده میباشد که به ( فواطم اربعه ) یعنی فاطمههای چهار گانه که به ترتیب عبارتند از :
۱- فاطمهی کبری معروف به حضرت معصومه علیه السلام که بقاع مبارکشان در شهر قم قرار ذارد ۲- فاطمهی وسطی که گفته می گردد در اصفهان مدفون
میباشد ۳- فاطمهی صغری معروف به بیبی فرم که در آذر بایجان شوروی در بخش بادکوبه مدفون میباشد ۴-فاطمهی اخری ملقب به طاهره , وی به عبارتی بانوی با عصمتی میباشد که در راس استان گیلان در شهر رشت مدفون میباشد و امروزه آن چنان آوازه و عصمتی شامل است که ملجا و حفاظت گاه دلشکستگان و زائران از سرار سرزمین به ویژه عموم شهر رشت هست .
این آرامگاه در قبلهای به دور دارای شهرت به «امامزاده لال شوی» بود . ظهیرالدین مرعشی در کتاب «تاریخ گیلان و دیلمستان» که در اواخر قرن خیر هجری مندرج میباشد، از این بقاع با همین اسم حافظه کرده. ظاهراً انگیزه این نامگذاری مرتبط با طریق کشف این مزار بودهمیباشد.
در عصر ناصری در سال هزار و دویست و هشتاد و دو هجری قمری ، ملا حسنعلی حسنی که از روحانیون دارای اعتبار گیلان بود در طول حکومت قاسم خان والی بنای مقبره بزرگی را دراین مکان با صحن و حیاط و مسجد و سرداب استارت نمود که بعداز مرگ او به آخر رسید و تصویر آن در کتابهای جهانگردان و مأموران اروپایی به چاپ رسیدهمیباشد. حاجی ملا رفیع شریعتمدار از مجتهدان مجتهد و متمول تراز اولیه گیلان در پیمان ناصری ، در واپسین سال حیات خویش یعنی در سال هزار و دویست و نود و دو هجری قمری برای این مقبره سردری تشکیل داد که هنوز هم پابرجاست. این حرم در عصر قاجار محل بست نشینی مقصرین بوده و در زمان مشروطه محل تحصن و تظاهرات عموم به شمار میآمدهمیباشد.