loading...

مجله خبری تشریفات

بازدید : 27
شنبه 13 آبان 1402 زمان : 11:56

دعوا معماری مسجد فارغ از پرداختن تشریفات ترحیم مشهد به تزیینات ناقص میباشد چون تزیینات جزو لاینفک معماری اهل ایران اسلامی میباشد و نصیب عمده ای از آن به تزیینات تخصیص یافته و کارایی کبیر و ارزشمندی در راستای هدف ها معماری مسجد اسلامی و حتی‌در تکوین و دوام و بقای آن دارااست.

این تزیینات می‌تواند مشمول کوچکترین اجزای معماری با کاربرد گونه های مصالح در معمولی ترین شکل ممکن تا کلی ترین و عمده ترین قسمت های معماری با اشکال و اقسام مصالح در بغرنج ترین صورت های متعدد هندسی و انتزاعی با طریق متعدد باشد. البته عامل و انگیزه به کار گیری از تزیینات برای معماری مسجد ذکر فضای قدسی میباشد و در واقع هنرمند اسلامی با تبعیت به مبانی فقاهتی و اعتقادی عملکرد نموده با امداد این تزیینات فضای آهسته قسمت ، روضه خوان و معنوی تولید نماید از این رو با آشنایی بصری این تزیینات معماری تمجید میشود .

یکی‌از دسته های بدون نقص مشتمل بر تزیینات، مساجد در کشور‌ایران و بناهای متبرکه وتک بناهای اصلی هستند که شاخص های گونه های تزیینات و تجلی گر معماری اهل ایران اسلامی با اعتنا به نوع تمدن و جامعه مذهبی آن باشد . الگوهای دکوری ، به مجموع مفهوم ، بخشی از نام‌و‌نشان معماری ما میباشند.

در حالتی که لاماسوس (گاوهایی با سرهای ریش دار) را از دروازه ملت های تخت جمشید، نقوش و مقرنس های باشکوه را از معماری مسجد امام و یا این که الگوهای گنبد را از مسجد روضه خوان لطف الله حذف کنیم آنجاست که ادغام طبیعت و ساختار معماری انقطاع و نقص میشود. نقوش دکوری نقش بسزایی در ساختار نام‌و‌نشان معماری ما داراست و در معماری مسجد میان تمامی هنرهای معماری اهل ایران از مقام ویژه ای برخوردار‌است.

دعوا معماری مسجد فارغ از پرداختن تشریفات ترحیم مشهد به تزیینات ناقص میباشد چون تزیینات جزو لاینفک معماری اهل ایران اسلامی میباشد و نصیب عمده ای از آن به تزیینات تخصیص یافته و کارایی کبیر و ارزشمندی در راستای هدف ها معماری مسجد اسلامی و حتی‌در تکوین و دوام و بقای آن دارااست.

این تزیینات می‌تواند مشمول کوچکترین اجزای معماری با کاربرد گونه های مصالح در معمولی ترین شکل ممکن تا کلی ترین و عمده ترین قسمت های معماری با اشکال و اقسام مصالح در بغرنج ترین صورت های متعدد هندسی و انتزاعی با طریق متعدد باشد. البته عامل و انگیزه به کار گیری از تزیینات برای معماری مسجد ذکر فضای قدسی میباشد و در واقع هنرمند اسلامی با تبعیت به مبانی فقاهتی و اعتقادی عملکرد نموده با امداد این تزیینات فضای آهسته قسمت ، روضه خوان و معنوی تولید نماید از این رو با آشنایی بصری این تزیینات معماری تمجید میشود .

یکی‌از دسته های بدون نقص مشتمل بر تزیینات، مساجد در کشور‌ایران و بناهای متبرکه وتک بناهای اصلی هستند که شاخص های گونه های تزیینات و تجلی گر معماری اهل ایران اسلامی با اعتنا به نوع تمدن و جامعه مذهبی آن باشد . الگوهای دکوری ، به مجموع مفهوم ، بخشی از نام‌و‌نشان معماری ما میباشند.

در حالتی که لاماسوس (گاوهایی با سرهای ریش دار) را از دروازه ملت های تخت جمشید، نقوش و مقرنس های باشکوه را از معماری مسجد امام و یا این که الگوهای گنبد را از مسجد روضه خوان لطف الله حذف کنیم آنجاست که ادغام طبیعت و ساختار معماری انقطاع و نقص میشود. نقوش دکوری نقش بسزایی در ساختار نام‌و‌نشان معماری ما داراست و در معماری مسجد میان تمامی هنرهای معماری اهل ایران از مقام ویژه ای برخوردار‌است.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 117
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 92
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 53
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 93
  • بازدید ماه : 421
  • بازدید سال : 5451
  • بازدید کلی : 6460
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی