مجموعاَ در جمهوری اسلامی ایران سنت اجرای مراسم تشریفات ترحیم مشهد و آئین های مذهبی که تاریخ آن به زمان پیش از اسلام گشوده می شود مدام در فضاهای گشوده برگزار می گردیده است. فضای گشوده مقدسی که زرتشتیان به آن پاوی می گفتند و زمین مستطیل شکلی بود که چهار طرف آن را بعد از تلاوت دعایی منحصر به فرد ، نشان گذاری می کردند تا روح شیاطین از آن بیرون خواهد شد و آنگاه با آب مقدس پاکسازی شد.
همینطور در اجرای مراسم مذهبی از قبیل نماز باران در خشکسالی که عبادات دست جمعی سفارش گردیده نیز از زمینی گشوده در حومه و گاه در درون شهر به کار گیری می گردیدهاست. در بخشها کم آب ، کمبود آب منجر کاهش سرسبزی گشته میباشد
در قصرهای هخامنشیان نیز از تراس های مرکزی مصرف شده میباشد.
ایوان منزل اهل ایران که پیش از اسلام به دلایل متفاوت گزینه به کار گیری بوده، ابعاد تحت عنوان بیانی از حس مسلمین نسبت به دور و اطراف و به خصوص فضای معنوی مفهوم یافته و بعد ها در فرهنگ و تمدن معماری اسلامی از لحاظ کاربردی و از حیث سمبلیک به نقطع ی عطف خویش رسیده میباشد. به کار گیری از خشت و کاشی سنتی جلوه آن را دو چندان نموده است.
مجموعاَ در جمهوری اسلامی ایران سنت اجرای مراسم تشریفات ترحیم مشهد و آئین های مذهبی که تاریخ آن به زمان پیش از اسلام گشوده می شود مدام در فضاهای گشوده برگزار می گردیده است. فضای گشوده مقدسی که زرتشتیان به آن پاوی می گفتند و زمین مستطیل شکلی بود که چهار طرف آن را بعد از تلاوت دعایی منحصر به فرد ، نشان گذاری می کردند تا روح شیاطین از آن بیرون خواهد شد و آنگاه با آب مقدس پاکسازی شد.
همینطور در اجرای مراسم مذهبی از قبیل نماز باران در خشکسالی که عبادات دست جمعی سفارش گردیده نیز از زمینی گشوده در حومه و گاه در درون شهر به کار گیری می گردیدهاست. در بخشها کم آب ، کمبود آب منجر کاهش سرسبزی گشته میباشد
در قصرهای هخامنشیان نیز از تراس های مرکزی مصرف شده میباشد.
ایوان منزل اهل ایران که پیش از اسلام به دلایل متفاوت گزینه به کار گیری بوده، ابعاد تحت عنوان بیانی از حس مسلمین نسبت به دور و اطراف و به خصوص فضای معنوی مفهوم یافته و بعد ها در فرهنگ و تمدن معماری اسلامی از لحاظ کاربردی و از حیث سمبلیک به نقطع ی عطف خویش رسیده میباشد. به کار گیری از خشت و کاشی سنتی جلوه آن را دو چندان نموده است.