آیا تا به امروز تامل کردهاید منظرهای که از آتشکده آذرگشنسب جلوی دیدگان شما تجلی مینماید، به چه شکل است؟
نمای روحقسمت و شورانگیز آتشکده آذرگشسب، واقع بر ضلع شمالی دریاچه روبرویی آن عرض اندام مینماید. بهویژه در هنگام بارش برف با تزئیناتی سپید، آن را بهمراتب زیباتر نیز مشاهده می کنید. راستش تشریفات ترحیم مشهد آتشکده آذرگشنسب، در نمودی چهار طاق جلوه ظهور می یابد. همینطور بدانید که مقام حریق، در قلب این چهار طاق قراردارد. ولی راهروها و دهلیزهایی در پیرامون محراب حریق، مشاهده می نمایید که جهت جاری ساختن مراسم عبادت است. ولی در جانب شمال غربی آتشکده آذرگشنسب، فقط دیوارهایی پابرجا میباشد که وقتی به حیاط خسرو شناخته میشد. این حیاط نیز در طی خویش بسیار گران بها و رفیع بوده و نماد از اعتباری بالا، در حکومت ساسانیان میبخشید. حتی در طی ایجاد کرد، آن را به وسیله آجرهای قرمزرنگ و ملات ساروج که در حین روزها کاربرد آن به آلزامیر ودیعت گردیده است، پوشش میدادند.
گشوده هم در ارتباط با نمای آتشکده آذرگشسب
البته دومی اتاق اصلی آتشکده آذرگشنسب، در سمت راست جای چهار طاقی واقع شدهاست. مداقه این اتاق از اینجاست که حریق مقدس را درزمانی که مراسمی جهت عبادت وجود نداشت، در آن حراست میکردند. اما بدیهی میباشد که گرچه آتشکده آذرگشنسب بعد از زمان ساسانیان دیگر گزینه دقت عدم وجود، البته نقطع ی عطف زمان توان خویش را در طی این سلسله تجربیات نمود. همینطور می توانید بگویید که حیاط خسرو نیز، مکانی جهت استقرار پادشاهان بود. حتی در طولهای متفاوت اجرای مراسم مذهبی، آتشکده محلی برای بارعام یا این که اذن حضور اشخاص به نزد سلطان محسوب می شد. اما پیش گویی زده میگردد، مجال تاسیس این تاثیر باستانی به زمان حکومت خسرو یکم برمیشود. خسرو یکم بلندمرتبهترین پادشاه ساسانی بود که به خسرو انوشیروان نیز، پر اسم و رسم است. همینطور بدانید زمان این شاه، از سال ۵۳۱ تا ۵۷۹ میلادی به طور همزمان با روزگار شکوفایی و بسط کشورایران زمین بود.
نمای دریاچه تخت سلیمان
معنی و علتی بر اسم آتشکده آذرگشنسب
در واژه و کلمه آذرگشنسب، به سه کلمه و واژه برمیخورید که هر سه آنان اوستایی میباشد. نخستین کلمه و واژه آذر که معنای حریق را، در بردارد. دوم گشن می باشد کهاین کلمه نیز، معنا خیلی زیاد را میدهد. ولی آسپ که منظور از آن در لهجه پارسی، اسب میباشد. اما در تلفیق می توانید از حریق بسیار متعددی که قابلیت و امکان جهش کنندهای همانند برق نیز دارااست، آن را معنی فرمائید. همینطور به فرشته مأموری که دارنده جايگاه و رده خاصی در حریق میباشد و بهطور مداوم در حریق مقام دارااست نیز، اطلاق می گردد. گاهی هم در بعضی تفاسیر، به حریق اسب نر اشاره میگردد.
آیا تا به امروز تامل کردهاید منظرهای که از آتشکده آذرگشنسب جلوی دیدگان شما تجلی مینماید، به چه شکل است؟
نمای روحقسمت و شورانگیز آتشکده آذرگشسب، واقع بر ضلع شمالی دریاچه روبرویی آن عرض اندام مینماید. بهویژه در هنگام بارش برف با تزئیناتی سپید، آن را بهمراتب زیباتر نیز مشاهده می کنید. راستش تشریفات ترحیم مشهد آتشکده آذرگشنسب، در نمودی چهار طاق جلوه ظهور می یابد. همینطور بدانید که مقام حریق، در قلب این چهار طاق قراردارد. ولی راهروها و دهلیزهایی در پیرامون محراب حریق، مشاهده می نمایید که جهت جاری ساختن مراسم عبادت است. ولی در جانب شمال غربی آتشکده آذرگشنسب، فقط دیوارهایی پابرجا میباشد که وقتی به حیاط خسرو شناخته میشد. این حیاط نیز در طی خویش بسیار گران بها و رفیع بوده و نماد از اعتباری بالا، در حکومت ساسانیان میبخشید. حتی در طی ایجاد کرد، آن را به وسیله آجرهای قرمزرنگ و ملات ساروج که در حین روزها کاربرد آن به آلزامیر ودیعت گردیده است، پوشش میدادند.
گشوده هم در ارتباط با نمای آتشکده آذرگشسب
البته دومی اتاق اصلی آتشکده آذرگشنسب، در سمت راست جای چهار طاقی واقع شدهاست. مداقه این اتاق از اینجاست که حریق مقدس را درزمانی که مراسمی جهت عبادت وجود نداشت، در آن حراست میکردند. اما بدیهی میباشد که گرچه آتشکده آذرگشنسب بعد از زمان ساسانیان دیگر گزینه دقت عدم وجود، البته نقطع ی عطف زمان توان خویش را در طی این سلسله تجربیات نمود. همینطور می توانید بگویید که حیاط خسرو نیز، مکانی جهت استقرار پادشاهان بود. حتی در طولهای متفاوت اجرای مراسم مذهبی، آتشکده محلی برای بارعام یا این که اذن حضور اشخاص به نزد سلطان محسوب می شد. اما پیش گویی زده میگردد، مجال تاسیس این تاثیر باستانی به زمان حکومت خسرو یکم برمیشود. خسرو یکم بلندمرتبهترین پادشاه ساسانی بود که به خسرو انوشیروان نیز، پر اسم و رسم است. همینطور بدانید زمان این شاه، از سال ۵۳۱ تا ۵۷۹ میلادی به طور همزمان با روزگار شکوفایی و بسط کشورایران زمین بود.
نمای دریاچه تخت سلیمان
معنی و علتی بر اسم آتشکده آذرگشنسب
در واژه و کلمه آذرگشنسب، به سه کلمه و واژه برمیخورید که هر سه آنان اوستایی میباشد. نخستین کلمه و واژه آذر که معنای حریق را، در بردارد. دوم گشن می باشد کهاین کلمه نیز، معنا خیلی زیاد را میدهد. ولی آسپ که منظور از آن در لهجه پارسی، اسب میباشد. اما در تلفیق می توانید از حریق بسیار متعددی که قابلیت و امکان جهش کنندهای همانند برق نیز دارااست، آن را معنی فرمائید. همینطور به فرشته مأموری که دارنده جايگاه و رده خاصی در حریق میباشد و بهطور مداوم در حریق مقام دارااست نیز، اطلاق می گردد. گاهی هم در بعضی تفاسیر، به حریق اسب نر اشاره میگردد.