loading...

مجله خبری تشریفات

بازدید : 19
دوشنبه 25 دی 1402 زمان : 16:32

آیا نیابت اعتکاف از طرف عده‌ای از اموات صحیح می‌باشد؟

کلیه مراجع: خیر، به نیابت از چند نفر تشریفات ترحیم مشهد مرده صحیح نیست؛ البته قادر است ثواب آن را به روح آنان هدیه کند. (۱)

پی‌نوشت:

۱. العروة الوثقی، ج ۲، الاعتکاف، م ۳.

هر که نذر کرده ایام البیض (روزهای سیزدهم تا پانزدهم) ماه رجب را اعتکاف کند، در صورتیکه در‌این ایام بیمار خواهد شد، تکلیف چیست؟

همه مراجع: چنانچه نذرش به سال خاصی تعیین شده - در شرایطی که به واسطه بیماری نتواند روزه بگیرد یا در اعتکاف شرکت کند - تکلیف از او ساقط میباشد و کفاره هم ندارد؛ البته درصورتی که برای نذرش سال تعیین نشده، قادر است در سال‌های آن گاه اعتکاف کند.(

* اعتکاف و غسل

در شرایطی که محتلم شویم، غسل را در باطن مسجد اجرا دهیم؟

کلیه مراجع (به جز صافی): در صورتیکه معتکف محتلم شود و غسل کردن در مسجد به جهت توقف یا نجس کردن مسجد ممکن نباشد، واجب هست از مسجد خارج خواهد شد. (۱)

آیت‌اللَّه صافی: آری، می بایست از مسجد خارج شود، هر تعدادی غسل در مسجد باعث ژرف اندیشی یا نجس کردن مسجد نشود.(۲)

در حالتی که اعتکاف مستحبی را به جهتی به هم بزند، آیا قضای آن واجب می گردد؟

همه مراجع (به جز تبریزی، سیستانی و وحید): در‌صورتی‌که بعد از روز دوم باطل کند، می بایست قضای آن را به جا آورد. (۱)

نشانه‌ها عظام تبریزی، وحید و سیستانی: چنانچه بعد از روز دوم باطل کند، بنابر احتیاط واجب باید قضای آن را به جا آورد و در صورتیکه پیش از آن باشد، چیزی بر ذمه او نیست. (۲)

تبصره. قضای اعتکاف مانند اصل اعتکاف است. به این ترتیب باید موقعیت آن را رعایت کند و دستکم سه روز پشت سرهم روزه بگیرد.

آیا نیابت اعتکاف از طرف عده‌ای از اموات صحیح می‌باشد؟

کلیه مراجع: خیر، به نیابت از چند نفر تشریفات ترحیم مشهد مرده صحیح نیست؛ البته قادر است ثواب آن را به روح آنان هدیه کند. (۱)

پی‌نوشت:

۱. العروة الوثقی، ج ۲، الاعتکاف، م ۳.

هر که نذر کرده ایام البیض (روزهای سیزدهم تا پانزدهم) ماه رجب را اعتکاف کند، در صورتیکه در‌این ایام بیمار خواهد شد، تکلیف چیست؟

همه مراجع: چنانچه نذرش به سال خاصی تعیین شده - در شرایطی که به واسطه بیماری نتواند روزه بگیرد یا در اعتکاف شرکت کند - تکلیف از او ساقط میباشد و کفاره هم ندارد؛ البته درصورتی که برای نذرش سال تعیین نشده، قادر است در سال‌های آن گاه اعتکاف کند.(

* اعتکاف و غسل

در شرایطی که محتلم شویم، غسل را در باطن مسجد اجرا دهیم؟

کلیه مراجع (به جز صافی): در صورتیکه معتکف محتلم شود و غسل کردن در مسجد به جهت توقف یا نجس کردن مسجد ممکن نباشد، واجب هست از مسجد خارج خواهد شد. (۱)

آیت‌اللَّه صافی: آری، می بایست از مسجد خارج شود، هر تعدادی غسل در مسجد باعث ژرف اندیشی یا نجس کردن مسجد نشود.(۲)

در حالتی که اعتکاف مستحبی را به جهتی به هم بزند، آیا قضای آن واجب می گردد؟

همه مراجع (به جز تبریزی، سیستانی و وحید): در‌صورتی‌که بعد از روز دوم باطل کند، می بایست قضای آن را به جا آورد. (۱)

نشانه‌ها عظام تبریزی، وحید و سیستانی: چنانچه بعد از روز دوم باطل کند، بنابر احتیاط واجب باید قضای آن را به جا آورد و در صورتیکه پیش از آن باشد، چیزی بر ذمه او نیست. (۲)

تبصره. قضای اعتکاف مانند اصل اعتکاف است. به این ترتیب باید موقعیت آن را رعایت کند و دستکم سه روز پشت سرهم روزه بگیرد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 117
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 49
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 129
  • بازدید ماه : 324
  • بازدید سال : 5354
  • بازدید کلی : 6363
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی