در طی مراسم، عده ای در میان حاضران قرآن تقسیم می کنند تشریفات ترحیم مشهد که ثواب خواندن آن به روح مرحوم هدیه شود. برای تشریفات ترحیم مشهد این عمل از قرآن های حزبی به کار گیری میگردد و برای هر فردی که رغبت داشته باشد یک حزب در حیث گرفته میگردد. صاحبان عزا در جلوی مسجد می نشینند و مهمانان هنگام ورود به آنها تسلیت می گویند .
مجلس با تلاوت آیاتی از قرآن مجید شروع می شود و معمولا آیاتی درباره یادآوری روز قیامت و مرتبط با مرگ خواندن می گردد. سخنران به معرفی متوفی می پردازد و از سجایای اخلاقی و صفات نیکوی او خاطر می کند. از طرف حاضران به صاحبان عزا تسلیت گفته و از طرف صاحبان عزا به حاضران خوشآمد می گوید و از کسانی که در مراسم مراسمتدفین و مجلس ختم در کنار خانواده متوفی بودند تشکر می کند.
پس از آن یک واعظ که عموما روحانی است با نقل روایاتی عبرت آموز و خواندن اشعاری ارشادوراهنمایی آمیز از کوتاهی عمر و قطعی بودن مرگ صحبت می کند و روز قیامت و توجه به آخرت را به حاضران یادآوری می کند و برای بازماندگان طلب طاقت دارد .
بعداز سخنرانی ، نوبت مداحی می باشد. یک مداح با تلاوت نوحه هایی از اتفاق کربلا، عظمت آن مصیبت را یاد آوری می کند و بازماندگان را تسلی می دهد و برای متوفی طلب رحمت و مغفرت می کند. در نقطه پایان سخنران از همه افرادی که در مسجد حضور داشتند سپاس کرده و بابیان نام از حضور بزرگان مجلس تشکر می کند. امروزه برخی از خانواده ها به جای مداحی یا در کنار آن، از دسته های نی و دف نوازی در مراسم ختم استفاده می کنند که سازی هایی عرفانی می باشند و عموما همراه آن ها اشعاری از حضرت مولانا خوانده می شود و فضایی خاص ایجاد می کنند که به ذوق و سلیقه صاحبان عزا بستگی دارد.
پس از نقطه پایان مراسم ختم، گروهی از بستگان نزدیک، خانواده متوفی را تا خانه همنشینی می کنند و یا همدم مردان برای باز کردن فروشگاه بسته آن ها راهی می شوند. بعضی خانواده ها بعداز مسجد از میهمانان خود با شام نیز پذیرایی می کنند که این پذیرایی در خانه و یا سالن صورت می گیرد. بحرانی ترین و کلیدی ترین لحظات جهت برگزاری هرچه خوب تشریفات ترحیم و مراسمات را بایستی همین مرحله دانست.
از یک سو داغ از دست دادن عزیز مهاجرت کرده خانواده و نزدیکان را در بهت و ماتم فرو برده و افسوس لحظات از دست رفته، اقتدار هر کاری را سلب می نماید.
از سوی دیگر بایستگی تصمیم گیری و عملیاتی کردن امور تشریفات جهت هر چه با شکوه تر برگزار کردن مراسمات و اجرا و تدارک همگی امور در عرض چندین ساعت مجال عزاداری را سلب می نماید.
در این در بین می بایست تمامی امور را ذیل نظر داشت و نسبت به طراحی برنامه هر چه مناسب تر اقدام نمود.
در طی مراسم، عده ای در میان حاضران قرآن تقسیم می کنند تشریفات ترحیم مشهد که ثواب خواندن آن به روح مرحوم هدیه شود. برای تشریفات ترحیم مشهد این عمل از قرآن های حزبی به کار گیری میگردد و برای هر فردی که رغبت داشته باشد یک حزب در حیث گرفته میگردد. صاحبان عزا در جلوی مسجد می نشینند و مهمانان هنگام ورود به آنها تسلیت می گویند .
مجلس با تلاوت آیاتی از قرآن مجید شروع می شود و معمولا آیاتی درباره یادآوری روز قیامت و مرتبط با مرگ خواندن می گردد. سخنران به معرفی متوفی می پردازد و از سجایای اخلاقی و صفات نیکوی او خاطر می کند. از طرف حاضران به صاحبان عزا تسلیت گفته و از طرف صاحبان عزا به حاضران خوشآمد می گوید و از کسانی که در مراسم مراسمتدفین و مجلس ختم در کنار خانواده متوفی بودند تشکر می کند.
پس از آن یک واعظ که عموما روحانی است با نقل روایاتی عبرت آموز و خواندن اشعاری ارشادوراهنمایی آمیز از کوتاهی عمر و قطعی بودن مرگ صحبت می کند و روز قیامت و توجه به آخرت را به حاضران یادآوری می کند و برای بازماندگان طلب طاقت دارد .
بعداز سخنرانی ، نوبت مداحی می باشد. یک مداح با تلاوت نوحه هایی از اتفاق کربلا، عظمت آن مصیبت را یاد آوری می کند و بازماندگان را تسلی می دهد و برای متوفی طلب رحمت و مغفرت می کند. در نقطه پایان سخنران از همه افرادی که در مسجد حضور داشتند سپاس کرده و بابیان نام از حضور بزرگان مجلس تشکر می کند. امروزه برخی از خانواده ها به جای مداحی یا در کنار آن، از دسته های نی و دف نوازی در مراسم ختم استفاده می کنند که سازی هایی عرفانی می باشند و عموما همراه آن ها اشعاری از حضرت مولانا خوانده می شود و فضایی خاص ایجاد می کنند که به ذوق و سلیقه صاحبان عزا بستگی دارد.
پس از نقطه پایان مراسم ختم، گروهی از بستگان نزدیک، خانواده متوفی را تا خانه همنشینی می کنند و یا همدم مردان برای باز کردن فروشگاه بسته آن ها راهی می شوند. بعضی خانواده ها بعداز مسجد از میهمانان خود با شام نیز پذیرایی می کنند که این پذیرایی در خانه و یا سالن صورت می گیرد. بحرانی ترین و کلیدی ترین لحظات جهت برگزاری هرچه خوب تشریفات ترحیم و مراسمات را بایستی همین مرحله دانست.
از یک سو داغ از دست دادن عزیز مهاجرت کرده خانواده و نزدیکان را در بهت و ماتم فرو برده و افسوس لحظات از دست رفته، اقتدار هر کاری را سلب می نماید.
از سوی دیگر بایستگی تصمیم گیری و عملیاتی کردن امور تشریفات جهت هر چه با شکوه تر برگزار کردن مراسمات و اجرا و تدارک همگی امور در عرض چندین ساعت مجال عزاداری را سلب می نماید.
در این در بین می بایست تمامی امور را ذیل نظر داشت و نسبت به طراحی برنامه هر چه مناسب تر اقدام نمود.