loading...

مجله خبری تشریفات

بازدید : 17
يکشنبه 15 مرداد 1402 زمان : 14:26

در زمان مراسم، عده ای در بین حاضران قرآن تقسیم می کنند که ثواب قرائت آن به روح مرحوم هدیه شود. برای این فعالیت از قرآن های حزبی استعمال می‌شود و برای هر فردی که رغبت داشته باشد یک حزب در حیث گرفته می شود. در تشریفات ترحیم مشهد صاحبان عزا در جلوی مسجد می نشینند و مهمانان هنگام ورود به آنها تسلیت می گویند .

مجلس با قرائت آیاتی از قرآن مجید آغاز می شود و معمولا آیاتی درباره تذکر روز قیامت و مرتبط با مرگ تلاوت میشود. سخنران به معرفی متوفی می‌پردازد و از سجایای اخلاقی و صفات نیکوی او یاد می کند. از طرف حاضران به صاحبان عزا تسلیت گفته و از طرف صاحبان عزا به حاضران خوشآمد می گوید و از افرادی که در مراسم مراسم‌تدفین و مجلس ختم در کنار خانواده متوفی بودند تشکر می کند.

پس از آن یک واعظ که عموما روحانی می باشد با نقل روایاتی عبرت آموز و تلاوت اشعاری پند آمیز از کوتاهی عمر و قطعی بودن مرگ صحبت می کند و روز قیامت و توجه به آخرت را به حاضران تذکر می کند و برای جا ماندگان طلب طاقت داراست .

بعداز سخنرانی ، نوبت مداحی است. یک مداح با تلاوت روضه هایی از رخداد کربلا، عظمت آن مصیبت را یاداوری می کند و بازماندگان را تسلی میدهد و برای متوفی طلب بخشش و مغفرت می کند. در نقطه پایان سخنران از همه افرادی که در مسجد حضور داشتند سپاس کرده و بابیان نام از حضور بزرگان مجلس قدردانی می کند. امروزه برخی از خانواده ها به جای مداحی یا در کنار آن، از تیم های نی و دف نوازی در مراسم ختم استفاده می کنند که سازی هایی عرفانی هستند و عموما یاور آنها اشعاری از حضرت مولانا خوانده میشود و فضایی خاص ساخت‌و‌ساز می کنند که به ذوق و سلیقه صاحبان عزا بستگی دارد.

پس از نقطه پایان مراسم ختم، گروهی از قوم نزدیک، خانواده متوفی را تا خانه هم نشینی می کنند و یا یار و همدم مردان برای باز کردن فروشگاه بسته آنها راهی میگردند. بعضا خانواده ها پس از مسجد از میهمانان خود با شام نیز پذیرایی می کنند که این پذیرایی در خانه و یا سالن صورت می گیرد. بحرانی ترین و کلیدی ترین لحظات جهت برگزاری هرچه بهتر تشریفات ترحیم و مراسمات را باید همین مرحله دانست.

از یک سو داغ از دست دادن عزیز مسافرت کرده خانواده و نزدیکان را در بهت و ماتم فرو برده و افسوس لحظات از دست رفته، اقتدار هر کاری را سلب می نماید.

از سوی دیگر بایستگی تصمیم گیری و عملیاتی کردن امور تشریفات جهت هر چه با شکوه تر برگزار کردن مراسمات و جاری ساختن و تدارک کلیه امور در عرض تعدادی ساعت مجال عزاداری را سلب می نماید.

در این در بین می بایست کلیه امور را ذیل لحاظ داشت و نسبت به برنامه ریزی هر چه مناسب تر اقدام نمود.

در این بخش به مطالعه اموری که در‌این حوزه می بایست به آن اعتنا داشت میپردازیم:
گام اول:
اخذ مدرک فوت ( درصورتی که متوفی در منزل فوت کرده‌با‌شد، البته با رعایت شرایط مربوط) اولی قدم بایستی به همین منظور پزشکانی که جواز صدور سند فوت را از وزارت بهداشت دریافت نموده اند،می توانند نسبت به آن اقدام نمایند.

ولی در حالتی که متوفی در درمانگاه دعوت حق را لبیک گفته می بایست به صورت اتوماتیک به وسیله تیم اداری مریض خانه مدرک فوت بوسیله مراجع ذیصلاح صادر می گردد.

گام دوم:
در قدم بعدی بایستی نسبت به هماهنگی با آمبولانس های بهشت زهرا جهت انتقال جنازه میت تماس گرفته خواهد شد.

در شرایطی که خانواده مرحوم یا مرحومه قصد انتقال جنازه عزیزی از دست رفته را به شهرستان داشته باشند.

آمبولانس های بخش محرمانه نیز می توانند نسبت بدین جابجایی اقدام نمایند.

که این مهم پس از صدور مدرک فوت بوسیله دکتر و صدور تایید صلاحیت های ما یحتاج صورت می‌گیرد.

گام سوم:
اما شاید سخت ترین و در عین حال دردناک ترین این لحظات زمانی است که چنین خبری را باید به اقوام، آشنایان، دوستان و نزدیکان رساند.

نکته: بطور سنتی تماس توسط بزرگترهای خانواده با این اشخاص فرآیند طبیعی فعالیت می‌باشد، اما در این حوزه می قدرت از شرکتهای خدمات ترحیم نیز یاری گرفت.

چرا که این مجموعه ها با داشتن امکانات ارسال پیام و تماس گروهی میتوانند به تمامی افراد مورد نظر اطلاع رسانی موردنیاز را انجام دهند.

همچنین پاسخگوی نیکی جهت انجام هماهنگیها و اطلاع رسانیها به مهمانان مراسم باشند.

به کارگیری از یک موسسه تشریفات ترحیم ماهر و فریم فراگیری دیده آن درین بخش از عمل می‌تواند بار سنگینی را از دوش خانواده متوفی چه به جهت مسائل روحی و دیوانه و چه مسائل هماهنگی و اطلاع رسانی بردارد.

در زمان مراسم، عده ای در بین حاضران قرآن تقسیم می کنند که ثواب قرائت آن به روح مرحوم هدیه شود. برای این فعالیت از قرآن های حزبی استعمال می‌شود و برای هر فردی که رغبت داشته باشد یک حزب در حیث گرفته می شود. در تشریفات ترحیم مشهد صاحبان عزا در جلوی مسجد می نشینند و مهمانان هنگام ورود به آنها تسلیت می گویند .

مجلس با قرائت آیاتی از قرآن مجید آغاز می شود و معمولا آیاتی درباره تذکر روز قیامت و مرتبط با مرگ تلاوت میشود. سخنران به معرفی متوفی می‌پردازد و از سجایای اخلاقی و صفات نیکوی او یاد می کند. از طرف حاضران به صاحبان عزا تسلیت گفته و از طرف صاحبان عزا به حاضران خوشآمد می گوید و از افرادی که در مراسم مراسم‌تدفین و مجلس ختم در کنار خانواده متوفی بودند تشکر می کند.

پس از آن یک واعظ که عموما روحانی می باشد با نقل روایاتی عبرت آموز و تلاوت اشعاری پند آمیز از کوتاهی عمر و قطعی بودن مرگ صحبت می کند و روز قیامت و توجه به آخرت را به حاضران تذکر می کند و برای جا ماندگان طلب طاقت داراست .

بعداز سخنرانی ، نوبت مداحی است. یک مداح با تلاوت روضه هایی از رخداد کربلا، عظمت آن مصیبت را یاداوری می کند و بازماندگان را تسلی میدهد و برای متوفی طلب بخشش و مغفرت می کند. در نقطه پایان سخنران از همه افرادی که در مسجد حضور داشتند سپاس کرده و بابیان نام از حضور بزرگان مجلس قدردانی می کند. امروزه برخی از خانواده ها به جای مداحی یا در کنار آن، از تیم های نی و دف نوازی در مراسم ختم استفاده می کنند که سازی هایی عرفانی هستند و عموما یاور آنها اشعاری از حضرت مولانا خوانده میشود و فضایی خاص ساخت‌و‌ساز می کنند که به ذوق و سلیقه صاحبان عزا بستگی دارد.

پس از نقطه پایان مراسم ختم، گروهی از قوم نزدیک، خانواده متوفی را تا خانه هم نشینی می کنند و یا یار و همدم مردان برای باز کردن فروشگاه بسته آنها راهی میگردند. بعضا خانواده ها پس از مسجد از میهمانان خود با شام نیز پذیرایی می کنند که این پذیرایی در خانه و یا سالن صورت می گیرد. بحرانی ترین و کلیدی ترین لحظات جهت برگزاری هرچه بهتر تشریفات ترحیم و مراسمات را باید همین مرحله دانست.

از یک سو داغ از دست دادن عزیز مسافرت کرده خانواده و نزدیکان را در بهت و ماتم فرو برده و افسوس لحظات از دست رفته، اقتدار هر کاری را سلب می نماید.

از سوی دیگر بایستگی تصمیم گیری و عملیاتی کردن امور تشریفات جهت هر چه با شکوه تر برگزار کردن مراسمات و جاری ساختن و تدارک کلیه امور در عرض تعدادی ساعت مجال عزاداری را سلب می نماید.

در این در بین می بایست کلیه امور را ذیل لحاظ داشت و نسبت به برنامه ریزی هر چه مناسب تر اقدام نمود.

در این بخش به مطالعه اموری که در‌این حوزه می بایست به آن اعتنا داشت میپردازیم:
گام اول:
اخذ مدرک فوت ( درصورتی که متوفی در منزل فوت کرده‌با‌شد، البته با رعایت شرایط مربوط) اولی قدم بایستی به همین منظور پزشکانی که جواز صدور سند فوت را از وزارت بهداشت دریافت نموده اند،می توانند نسبت به آن اقدام نمایند.

ولی در حالتی که متوفی در درمانگاه دعوت حق را لبیک گفته می بایست به صورت اتوماتیک به وسیله تیم اداری مریض خانه مدرک فوت بوسیله مراجع ذیصلاح صادر می گردد.

گام دوم:
در قدم بعدی بایستی نسبت به هماهنگی با آمبولانس های بهشت زهرا جهت انتقال جنازه میت تماس گرفته خواهد شد.

در شرایطی که خانواده مرحوم یا مرحومه قصد انتقال جنازه عزیزی از دست رفته را به شهرستان داشته باشند.

آمبولانس های بخش محرمانه نیز می توانند نسبت بدین جابجایی اقدام نمایند.

که این مهم پس از صدور مدرک فوت بوسیله دکتر و صدور تایید صلاحیت های ما یحتاج صورت می‌گیرد.

گام سوم:
اما شاید سخت ترین و در عین حال دردناک ترین این لحظات زمانی است که چنین خبری را باید به اقوام، آشنایان، دوستان و نزدیکان رساند.

نکته: بطور سنتی تماس توسط بزرگترهای خانواده با این اشخاص فرآیند طبیعی فعالیت می‌باشد، اما در این حوزه می قدرت از شرکتهای خدمات ترحیم نیز یاری گرفت.

چرا که این مجموعه ها با داشتن امکانات ارسال پیام و تماس گروهی میتوانند به تمامی افراد مورد نظر اطلاع رسانی موردنیاز را انجام دهند.

همچنین پاسخگوی نیکی جهت انجام هماهنگیها و اطلاع رسانیها به مهمانان مراسم باشند.

به کارگیری از یک موسسه تشریفات ترحیم ماهر و فریم فراگیری دیده آن درین بخش از عمل می‌تواند بار سنگینی را از دوش خانواده متوفی چه به جهت مسائل روحی و دیوانه و چه مسائل هماهنگی و اطلاع رسانی بردارد.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 113
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 11
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 2
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 20
  • بازدید ماه : 143
  • بازدید سال : 5173
  • بازدید کلی : 6182
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی