ضلع شمالی مسجد جامع عتیق دری با اسم تشریفات ترحیم مشهد در دوازده امام جایدارد که رمز درش با کاشی مقرنسکاری گردیده و چهار کتیبه مزین به اسم دوازده امام در جرزهای دوسوی در نصب گردیده است.
در همین ضلع، طاق مروارید که طاق نمایی بلند به حساب می آید با سقفی که به وسیله خشت مقرنسکاری گردیده و دو گلدسته بلند جلوه زیبایی به مسجد بخشیده میباشد.
ضلع غربی دارنده رواقهایی قشنگ با یک سری دهانه میباشد که ورودی بقاع آستان مقدس شاهچراغ نیز به شمار می آید.
ضلع جنوبی مسجد عتیق شیراز نیز طاق نمای بلندمرتبه و جذابی با تزئینات معماری اهل ایران اسلامی دارااست که کتیبه هایش تاریخ بازسازی مسجد را با خط ثلث بغرنج نماد میدهند.
محراب کاشی کاری گردیده و شبستان تعالی مسجد جامع عتیق از سایر نکات شایان توجه این مسجد به شمار میاید.
از سایر فضاهای مسجد عتیق شیراز میقدرت به خدایخانه یا این که دارالمصحف اشاره نمود که محل حفظ قرآنهای تاریخی در اواسط شبستان میباشد.
عمارت دارالمصحف، عمارتی چهارگوش میباشد که در هر مورد از کنارههای خویش یک ردیف مدور داراست.
این عمارت در چهارضلع خویش، حیاط و اتاقی در اواسط آن قرار گرفته که از تراسهای شمالی و جنوبی دارنده ورودی میباشد.
کتیبهی این عمارت، مثالی ارزندهای از هنر خطاطی اهل ایران و مشتمل بر اشعار عربی در شأن قرآن و به خط ثلث میباشد. این کتیبه تاثیر پیر یحیی جمالی صوفی از خوشنویسان صاحب و مالک اسم سدهی هشتم هجری میباشد.
صحبت انتها
شرایط مسجد عتیق شیراز در قلب شهر در کناره محله بازار مرغ و یا این که دقیقتر در فصل مشترک سه محله، اسحاق بیگ، لب آب و بازار مرغ از یکسو و پیوستگی آن با اساس ارتباطی مهم و بازار شهر که دربین مهمترین دروازه شهر، دروازه استخر یا این که دروازه اصفهان و مسجد جامع کشیده گردیده و در عصر های مختلف تاریخی پیوسته نقش ردیف فقرات اساسی شهر را داشته، التفات محوری مسجد جامع عتیق را مطرح میسازند.
ضلع شمالی مسجد جامع عتیق دری با اسم تشریفات ترحیم مشهد در دوازده امام جایدارد که رمز درش با کاشی مقرنسکاری گردیده و چهار کتیبه مزین به اسم دوازده امام در جرزهای دوسوی در نصب گردیده است.
در همین ضلع، طاق مروارید که طاق نمایی بلند به حساب می آید با سقفی که به وسیله خشت مقرنسکاری گردیده و دو گلدسته بلند جلوه زیبایی به مسجد بخشیده میباشد.
ضلع غربی دارنده رواقهایی قشنگ با یک سری دهانه میباشد که ورودی بقاع آستان مقدس شاهچراغ نیز به شمار می آید.
ضلع جنوبی مسجد عتیق شیراز نیز طاق نمای بلندمرتبه و جذابی با تزئینات معماری اهل ایران اسلامی دارااست که کتیبه هایش تاریخ بازسازی مسجد را با خط ثلث بغرنج نماد میدهند.
محراب کاشی کاری گردیده و شبستان تعالی مسجد جامع عتیق از سایر نکات شایان توجه این مسجد به شمار میاید.
از سایر فضاهای مسجد عتیق شیراز میقدرت به خدایخانه یا این که دارالمصحف اشاره نمود که محل حفظ قرآنهای تاریخی در اواسط شبستان میباشد.
عمارت دارالمصحف، عمارتی چهارگوش میباشد که در هر مورد از کنارههای خویش یک ردیف مدور داراست.
این عمارت در چهارضلع خویش، حیاط و اتاقی در اواسط آن قرار گرفته که از تراسهای شمالی و جنوبی دارنده ورودی میباشد.
کتیبهی این عمارت، مثالی ارزندهای از هنر خطاطی اهل ایران و مشتمل بر اشعار عربی در شأن قرآن و به خط ثلث میباشد. این کتیبه تاثیر پیر یحیی جمالی صوفی از خوشنویسان صاحب و مالک اسم سدهی هشتم هجری میباشد.
صحبت انتها
شرایط مسجد عتیق شیراز در قلب شهر در کناره محله بازار مرغ و یا این که دقیقتر در فصل مشترک سه محله، اسحاق بیگ، لب آب و بازار مرغ از یکسو و پیوستگی آن با اساس ارتباطی مهم و بازار شهر که دربین مهمترین دروازه شهر، دروازه استخر یا این که دروازه اصفهان و مسجد جامع کشیده گردیده و در عصر های مختلف تاریخی پیوسته نقش ردیف فقرات اساسی شهر را داشته، التفات محوری مسجد جامع عتیق را مطرح میسازند.