مسجد جامع اصفهان مثال ای بارز و شاخص از تشریفات ترحیم مشهد معماری موفـق و اصيـل اهل ایران اسـت.فضایی معمولی و ساده و رهـا از هر نوع تعلـق خیال و خاطر کلیه ایـن متانت و اعتقاد خیال و خاطر در گرو استعمال اصول و تعلیمات شرعی اسـت که با همگی دسـتوراتش آزادی، نشاط و بهروزی ابدی را برای کلیه مخلوقات خویش نوید میدهد.
در مسجد عتیق اصفهان در اکثر اوقات فضاها تقـارن که یکی اصول ساخت و ساز تعادل اسـت به عمل برده شـده اسـت، البته این تقـارن سبب ساز ساخت یکنواختی در مسجد نمیشود؛ چون عنصرها به عمل رفته در طرفین مبنا تقارن از یک فرآورده نیستند. ایـن عدم تطابق خیر فقط سبب ساز خستگی نمیشود، بلکه با تولید تنوع، اطراف را زنده و پویا می نماید.
حیاط هـای چهارگانه پیرامون فی مابین سـرا بـر خـلاف تقارن در پلان، وسعت و طول هر مورد سازه به شخصیت و کوشش ویژه خویش با هم متعدد میباشند. البته ما راز را ریتم به عمل رفته در طاق نماهای فضا بین ســرا نیز احسـاس جنبش در محیط را اخلاق می نماید و چشـمان بیننده را درپی خویش می کشاند. همین ریتم سبب ساز تکوین مقرنس ها گردیدهاست و در غایت به وحدت یکتای بی همانند اشـاره می نماید.
کاربرد نمادهای عدل و داد الهی در ورودی سازه به حاضران در محل اعتقادوباور میدهد که دراین گوشه و کنار در جانبداری می باشند. رشته ایستایی انجام گردیده در سازه به نحوی اسـت کهاین سازه پس از سیزده سده هنوز پایدار و پا برجاست و با تمامی ابهت خود از بدور دست در عرش شهر پیداست.
مسجد جامع اصفهان مثال ای بارز و شاخص از تشریفات ترحیم مشهد معماری موفـق و اصيـل اهل ایران اسـت.فضایی معمولی و ساده و رهـا از هر نوع تعلـق خیال و خاطر کلیه ایـن متانت و اعتقاد خیال و خاطر در گرو استعمال اصول و تعلیمات شرعی اسـت که با همگی دسـتوراتش آزادی، نشاط و بهروزی ابدی را برای کلیه مخلوقات خویش نوید میدهد.
در مسجد عتیق اصفهان در اکثر اوقات فضاها تقـارن که یکی اصول ساخت و ساز تعادل اسـت به عمل برده شـده اسـت، البته این تقـارن سبب ساز ساخت یکنواختی در مسجد نمیشود؛ چون عنصرها به عمل رفته در طرفین مبنا تقارن از یک فرآورده نیستند. ایـن عدم تطابق خیر فقط سبب ساز خستگی نمیشود، بلکه با تولید تنوع، اطراف را زنده و پویا می نماید.
حیاط هـای چهارگانه پیرامون فی مابین سـرا بـر خـلاف تقارن در پلان، وسعت و طول هر مورد سازه به شخصیت و کوشش ویژه خویش با هم متعدد میباشند. البته ما راز را ریتم به عمل رفته در طاق نماهای فضا بین ســرا نیز احسـاس جنبش در محیط را اخلاق می نماید و چشـمان بیننده را درپی خویش می کشاند. همین ریتم سبب ساز تکوین مقرنس ها گردیدهاست و در غایت به وحدت یکتای بی همانند اشـاره می نماید.
کاربرد نمادهای عدل و داد الهی در ورودی سازه به حاضران در محل اعتقادوباور میدهد که دراین گوشه و کنار در جانبداری می باشند. رشته ایستایی انجام گردیده در سازه به نحوی اسـت کهاین سازه پس از سیزده سده هنوز پایدار و پا برجاست و با تمامی ابهت خود از بدور دست در عرش شهر پیداست.